To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
DACIA DUSTER forum - KLUB POLSKA
Forum nieoficjalnego Klubu Dacia Duster

Dział ogólny - Filtr powietrza z "futerkiem"

mikeleft - 2021-11-03, 11:09
Temat postu: Filtr powietrza z "futerkiem"
Cześć.
Mam filtr wsadzony przez ASO - MECA FILTER ELP9379. Ma on tylko żeberka i wysokość około 64mm.

Jako zamienniki do numeru OEM 165467674R oferowane są na przykład filtry Hengst E1440L, które mają dodatkowe "futerko" i są o 1cm wyższe / grubsze.

Czy ktoś z was montował już taki grubszy filtr? Czy bez problemu wchodzi on do ramki i wraz z ramką do obudowy filtra?

Hipolit - 2021-11-03, 15:18

mikeleft, ja montowałem taki do Dustera i Captura. Oba 1.5 dci. Weszły bez problemu razem z ramką.
apede - 2021-11-03, 17:09

Ja wkładałem Filtrona OP 135/7. Gąbka jest bardzo brudna czyli zbiera co ma zbierać :-)
apede - 2021-12-08, 11:25

Dla porównania - fabryczny kontra Filtron, oba po ok. 25 tyś km.
mikeleft - 2021-12-08, 15:46

Ostatecznie kupiłem filtr MECA.

Ten fabryczny był tak zawalony po 37kkm, że dziwię się interwałowi ASO co 60kkm.

sluka - 2022-01-06, 18:53

Filtr im bardziej zawalony, tym lepiej filtruje, ale przepustowość jego spada. Przy wolnossącym to problem, bo rosną straty ssania. Przy turbo, turbina całość "za darmo" podgoni, oczywiście do czasu. Jeśli patrzeć na zdrowie silnika, to faszyzm z wymianą zawsze na świeży filtr powietrza silnikowi nie służy. Podobnie jest z olejowymi, gdzie większość czasu pracują one z załączonym bypasem. Ekonomia (ta od CO2) ma swoje prawa i przepychanie pełnego przepływu z pompy oleju zmniejszeniu emisji nie służy.
mikeleft - 2022-01-10, 10:44

sluka napisał/a:
Jeśli patrzeć na zdrowie silnika, to faszyzm z wymianą zawsze na świeży filtr powietrza silnikowi nie służy.


Czy chodziło ci o to, że można filtr wytrzepać? :)

sluka - 2022-01-12, 23:29

mikeleft napisał/a:
sluka napisał/a:
Jeśli patrzeć na zdrowie silnika, to faszyzm z wymianą zawsze na świeży filtr powietrza silnikowi nie służy.


Czy chodziło ci o to, że można filtr wytrzepać? :)


Nie, ja tylko zwracam uwagę na to, że powietrze za starym filtrem jest mniej zanieczyszczone niż za nowym. Każdy sam wie jak użytkuje swój pojazd. Filtr powietrza jest tani, ale czy za każdym razem musi być wymieniony? Imo nie, zwłaszcza w silnikach GDI, które łapią nagar na zaworach dolotowych. Faszyzm i pogoń za świeżością odchudza kieszenie i niekoniecznie służy mechanizmom. Filtry powietrza i ich konstrukcja oraz umieszczenie są z przed epoki GDI. Wymuszanie silniejszej filtracji tylko szybciej zapycha filtr (bardzo małe pory). Aby coś takiego dobrze funkcjonowało musiała by być kaskada filtrów, "gruby" i "drobny", gdzie większość śmieci zatrzymywała by się na pierwszym filtrze. Producenci tego nie zrobią, bo usuwanie nagaru z zaworów to dodatkowy zarobek dla sieci serwisów. W większości problem wystąpi po gwarancji, a i tak będzie problemem związanym z eksploatacją, czyli płatnym przez klienta.

mikeleft - 2022-01-13, 12:45

sluka napisał/a:

Nie, ja tylko zwracam uwagę na to, że powietrze za starym filtrem jest mniej zanieczyszczone niż za nowym.


Porównując auto to odkurzacza ;-) - brudny worek w odkurzaczu zatrzymuje więcej kurzu, ponieważ brud zebrany w worku działa, jak wkład filtrujący? Tak, to prawda. Zapchane pory w worku zatrzymują więcej kurzu. Problem w tym, że moc ssania jest mniejsza.


Ja to rozumiem trochę inaczej.

Brudny filtr powietrza to mniej "nowego" powietrza w dolocie za filtrem. Mniej "nowego" powietrza to więcej spalin dostarczanych przez EGR. Więcej spalin z EGR to więcej nagaru na zaworach dolotowych.

Kolejna sprawa. Mniej "nowego" powietrza to zbyt bogata mieszanka, czyli więcej sadzy w spalinach, czyli krótsze życie wszystkich elementów, które stykają się ze spalinami. Jako pierwsza na celowniku jest turbosprężarka.

Apropos kaskady filtrów, to ten filtr z "futerkiem" działa w taki sposób.

sluka - 2022-01-21, 20:50

Nie posuwajmy się aż tak daleko, ale pewna analogia do odkurzacza istnieje. W silnikach GDI moc ssania masz za darmo. Wykorzystywana jest do tego _odpadowa_ energia spalin. Przy wolnossących ma to większe znaczenie.

EGR to głównie świat diesla. Nazwa jest bardzo myląca, albo może "niedopowiedziana". Spaliny dopuszczane są aby korygować stosunek powietrza do paliwa. Więcej nowego powietrza, to również więcej spalin, aby ten stosunek zbić. EGR to wczesna recepta na nadmiar NOx w spalinach.
Przy dieslu nie ma czegoś jak zbyt bogata mieszanka, no chyba że wtryski leją. Przez EGR idzie dużo przy niskich mocach w mocnym silniku.

Apropos kaskady - najbardziej ciekawy w silnikach GDI byłby odpowiednik filtru HEPA za filtrem głównym. Pyłki roślin przy wtrysku pośrednim nie były żadnym problemem, benzyna je spłukiwała.

dovectra - 2022-03-23, 08:29

Ja te filtry z futerkiem stosuję juz od dawna w moich samochodach gdy jeżdżę w terenie,
Filtr potrafi byc zawalony po 1000 km.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group