To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
DACIA DUSTER forum - KLUB POLSKA
Forum nieoficjalnego Klubu Dacia Duster

Dział ogólny - Opony zimowe do felg 17"

shiva2407 - 2021-11-21, 10:48

Ostatecznie okazało się w wszystko gra i śmiga :) Nic nie wystaje, nie nie haczy. Koła są szerzej rozstawione, ale nie jest to widoczne gołym okiem. Wulkanizator powiedział, że dzięki temu auto jest stabilniejsze, chociaż z moim silnikiem zawrotnych prędkości raczej nie osiągam.

Bardzo dziękuję za pomoc :) opony kupiłam tak jak koledzy wyżej wskazywali 215/60R17

Black Dusty - 2021-11-21, 15:55

shiva2407 napisał/a:
Ostatecznie okazało się w wszystko gra i śmiga :)

No to dobrze, ale to znaczy że wszelkie informacje teoretyczne i różne przeliczniki felg/kół są guzik warte.
W moim Dusterze z plastikami na nadkolach przy standardowych felgach 17 jest 14mm odstępu koła od zewnętrznej płaszczyzny nadkola, bez plastików będzie 11/12mm i to zapełni tylko zwiększenie szerokości felgi o 1 cal a gdzie różnica wynikająca z ET 35, ciekawe to jest jak dla mnie.

sluka - 2021-11-21, 21:51

Cytat:
No to dobrze, ale to znaczy że wszelkie informacje teoretyczne i różne przeliczniki felg/kół są guzik warte.


Raczej jest to bardziej tolerancyjne podejście do "gra i śmiga".

Cytat:
Wulkanizator powiedział, że dzięki temu auto jest stabilniejsze


Tylko podczas jazdy na wprost. W zakrętach opona może dostawać poślizgu na części bieżnika. Gdyby ustawił zbieżność pod felgi o mniejszym ET, to by powiedział prawdę, tak niestety z nią się rozminął.
W Daci, jak i u mnie w instrukcji niż nie piszą o ustawianiu zbieżności przy zmianie butów na szersze, bo nie przewidują ani felg o innych parametrach, jak i szerszych opon. Jednak w samochodach gdzie producent dopuszcza zastosowanie szerszej opony niż fabryczna często jest adnotacja w instrukcji o koniecznym w takim przypadku przestawieniu zbieżności.
Nie rozumiem w tym przypadku januszowego podejścia do felgi o wyraźnie innym ET i późniejszym przejmowaniem się oponami, kiedy na łuku drogi traci się później część przyczepności takiej opony.

Cytrynola - 2021-11-22, 09:39

Przeliczenia są warte tego, że określają co jest dopuszczalne, a co nie.
Wyliczyłem, że przy naszym rozstawie kół dopuszczalna jest felga 6,5" z ET35. Felga 7,5" nie zmienia położenie środka opony, ale zmienia odległość zewnętrznej części opony o dalsze 13 mm, a więc po mojemu w omawianym przykładzie rozstaw środków opon nie przekracza dopuszczalnej 2%. Zewnętrzna powierzchnia koła została przesunięte na zewnątrz o nie całe 3 cm, więc to nie jest jakaś kolosalna różnica, która się będzie mocno rzucać w oczy. Ja rozumiem dopuszczalne granice jako gwarancję tego, że będzie ok, co nie oznacza, że powyżej od razu będzie źle, ale tu jest mowa tylko o wymiarze środków opon, a nie ich zewnętrznych części.

Ale co ja się nasłuchałem historii przed wymianą - że mają być do stalowej felgi śruby kuliste, a nie stożkowe, człowiek od śrub twierdzi, że jednak stożkowe i demonstrował mi to na feldze, inni twierdzili, że ET wpływa na długość śrub.
A wyszło tak, że felgi stalowe siedzą na tych samych śrubach co alu, a ciekawostka jest taka, że samochód jeździ na zimówkach "lżej" czyli wyraźnie czuć mniejsze opory toczenia i tego na logikę nie mogę sobie wytłumaczyć, bo opona miększa, ale może dzięki temu, że to wariant SUW to jest taki efekt.

EDIT
Post edytowałem po słusznych argumentach Marka.

Sajmon117 - 2021-11-22, 11:44

Ja mam felgi 17 letnie

Teraz ma 16 zimowe

Czuć lekko przy mocniejszym przyspieszaniu że auto myszkuje

klazow - 2021-11-22, 12:37

Cytrynola napisał/a:
(...) Ja rozumiem dopuszczalne granice jako gwarancję tego, że będzie ok, co nie oznacza, że powyżej od razu będzie źle.


Albo przyoszczędzili na badaniach... albo różnica jest ale wyjdzie jedynie przy ekstremalnych warunkach jazdy. Oby los na drodze nam takich oszczędził (bez względu na posiadane ogumienie).

Bogdan Misiek - 2021-11-22, 19:37

Black Dusty
Cytat:
przy standardowych felgach 17 jest 14mm odstępu koła od zewnętrznej płaszczyzny nadkola, (...) ciekawe to jest jak dla mnie.


Tez mnie ciekawi gdzie te prawie 3 cm się upchało

Marek250518 - 2021-11-22, 22:14

@ Black Dusty Przypomniało mi się, że wersja 4x4 ma rozstaw kół z tyłu większy o 10 mm (czyli po 5 mm na stronę). Dane katalogowe. I co za tym idzie: to tak jak byś w wersji 4x2 dał z tyłu koła z ET 45.
Drugi wniosek, szersza felga 7.5 rozciągnęła oponę jednakowo na zewnątrz felgi i do wewnątrz. Wobec tego należy przyjąć że środek symetrii opony jest w tym samym miejscu bez względu na szerokość felgi. Wynika z tego że rozstaw kół zmienia się dokładnie o wartość ET założonej felgi. Jeśli dasz ET35 to poszerzasz rozstaw o 15 mm na stronę, co łącznie da 30 mm.

215 60 17 mogło ładnie się na feldze 7.5 ułożyć, w sensie że już nie ma wypukłego balona i jakoś to się mieści.

Może autorka tematu wstawi choć 1 zdjęcie nadkola z tyłu, ma wersję 4x2.

Marek250518 - 2021-11-22, 22:25

A jeszcze jedno. Pisząc rozstaw kół mam na myśli odległość pomiędzy środkami symetrii opon. Dlatego ET35 zwiększyło rozstaw kół łącznie o 30 mm, pomimo że felgi wysunęły się na zewnątrz o te 28 mm (15mm z powodu ET + 1/2 cala na stronę).
Cytrynola - 2021-11-23, 00:47

Tak, tu Ci musze przyznać rację, szersza felga nie zmienia rozstawu kół, biorąc pod uwagę środek opony.
Wpływa tylko na położenie opony względem zewnętrznej powierzchni karoserii.

Bolek - 2022-01-20, 11:52

Na zimę Dastuś dostał felgi 17"/7"/ET 45, opony 225/60/17
Tak wygląda tylne nadkole




Kapitan Shinobi - 2022-01-20, 19:54

Cytrynola napisał/a:

Ale co ja się nasłuchałem historii przed wymianą - że mają być do stalowej felgi śruby kuliste, a nie stożkowe, człowiek od śrub twierdzi, że jednak stożkowe i demonstrował mi to na feldze, inni twierdzili, że ET wpływa na długość śrub.
A wyszło tak, że felgi stalowe siedzą na tych samych śrubach co alu, a ciekawostka jest taka, że samochód jeździ na zimówkach "lżej" czyli wyraźnie czuć mniejsze opory toczenia i tego na logikę nie mogę sobie wytłumaczyć, bo opona miększa, ale może dzięki temu, że to wariant SUW to jest taki efekt.


Ad 1.
Przykładowo:w grupie VW są śruby kuliste, ale pasują zarówno do standardowych volkswagenowskich stalówek, jak i do oryginalnych alu. Co innego, gdy ktoś ma nie oryginalne (inni producenci zwykle robią alusy pod stożek). Wówczas zachodzi konieczność zmiany śrub. A i tak znajdują się "janusze", którzy chcą przyoszczędzić na akurat tym elemencie.
W Dacii są te same śruby do standardowych stalówek i alu, z tym że jak ktoś montuje nie oryginały, no to trzeba sprawdzić przy montażu. Nawet jak jest stożek, to jeszcze śruba nie może być za krótka, ani za długa. To oczywiście "oczywista oczywiśtość", ale sporo ludzi o tym zapomina.

Ad 2.
ET może wpływać na długość śrub tylko w przypadku, gdy (nie wiem czy to prawidłowa nazwa, pewnie nie) bęben w którym są nawiercone otwory na śruby w feldze jest grubszy/cieńszy niż oryginał alu. Stalówki są prawie zawsze cienkie, więc tu ET nie ma znaczenia.

Lelupi - 2022-01-23, 18:19

Tak dokładnie, Duster w oryginale ma felgi na śruby ze stożkiem, które pasują do stalowych i aluminiowych oryginalnych felg.
Z tym, że warto do felg aluminiowych zakupić drugi zestaw śrub z podkładką stożkową, aby nie uszkadzać gniazd śrub w felgach aluminiowych.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group