To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
DACIA DUSTER forum - KLUB POLSKA
Forum nieoficjalnego Klubu Dacia Duster

Nasze samochody - Pomrańczowa Dacia Duster 1.0 LPG by tomkasz

Adrpie2306 - 2022-08-12, 21:53

Witam, mam podobne auto do Twojego, bez 4 kamer i grzanych foteli, ale posiadam skórzaną tapicerkę. Zgłębiałem technikę tych silników, rozrząd łańcuch, dwu masy myślę, że też nie ma (tak mówili w Renault), natomiast nikt nie wie co z regulacją luzu zaworowego w tym silniku- może coś wiesz... ? Pozdrawiam
tomkasz - 2022-08-13, 21:39

Adrpie2306, koło zamachowe dwumasowe jest obecne. Łatwo to sprawdzić przechodząc od gwałtownego przyspieszania do hamowania silnikiem i ponownego silnego przyspieszania. Ta zwłoka i wyczucie przesuwania mas - to właśnie to.
Jak chodzi o luz zaworów - prawie wszyscy używają sformułowania "szklanki", stąd wg mnie kompensacja luzu - hydrauliczna. Ale okazuje się, że te słynne szklanki to już nie potoczna nazwa ale jakiś nowy pomysł na nazwę. Materiały Renault i inne techniczne pokazują tylko odwróconą "szklankę" bez informacji o tym, czy istnieje do tego kompensacja za pomocą ciśnienia oleju. Jest więc albo "bezobsługowe" (do czasu hałasu/problemu z silnikiem) i bez kompensacji zwykłe przeniesienie z krzywki na wałku rozrządu na trzonek zaworu przez "pokrytą diamentową powłoką jak w Ferrari" pseudo szklanką albo jest ta kompensacja. Ze względu na taniość i mowę o podmianie tych "kapturków" popychaczy na inne wymiary - pewnie jest to pierwsze - mechaniczne rozwiązanie.
Tutaj jest wątek o 1.0 SCe i na razie nic więcej nie udało mi się znaleźć:
http://www.dusterklub.pl/...p?p=29624#29624
Film pokazuje mechaniczne rozwiązanie.
Wg tego filmu w turbo jest najprawdopodobniej to samo:
https://youtu.be/XNvRhWL1stQ?t=78

Lelupi - 2022-08-14, 12:12

Obecnie produkowany silnik 1,0 Tce nie posiada żadnego automatycznego kasowania luzu zaworowego!
Proszę też, zweryfikuj swoją wiedzę na temat układu sprzęgło-koło zamachowe.

tomkasz - 2022-08-14, 12:29

Lelupi, a co takiego wg Ciebie posiada? Płytkową regulacje luzu? :mrgreen:
Jak mówisz nie, bez argumentów, to jakbyś nic nie powiedział.

Black Dusty - 2022-08-14, 13:35

tomkasz napisał/a:
Jak mówisz nie, bez argumentów, to jakbyś nic nie powiedział.

To poproszę jakieś argumenty na temat Twojej teorii " bezobsługowego, automatycznego kasowania luzów zaworowych"
tomkasz napisał/a:
Bezobsługowy, automatyczny.
.
Lelupi - 2022-08-14, 14:13

tomkasz napisał/a:
Lelupi, a co takiego wg Ciebie posiada? Płytkową regulacje luzu? :mrgreen:
Jak mówisz nie, bez argumentów, to jakbyś nic nie powiedział.

Konkrety? Bardzo proszę.
Jesteś bardzo blisko. :) Ten silnik nie posiada hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego, jest regulacja mechaniczna, poprzez wymianę szklanek o różnej wysokości. Dostępne są z krokiem 0,2mm. Koszt w ASO około 80 zł za sztukę, cena usługi około 2,5 tyś zł, zakładając potrzebę wymiany wszystkich 12 szklanek.
Numer katalogowy zestawu koło-sprzęgło do 1,0 tce: 302058046R , 302106552R , 301016117R , 123114899R. Niespodzianka :) jest sztywne.

tomkasz - 2022-08-15, 09:42

Każdy wybiera czy wierzy na słowo czy poczyta i wyrobi sobie własną opinię. Ja oferuję wędkę, a łowienie pozostawiam czytelnikowi.

To dotyczy samego mechanizmu szklankowej kompensacji, niestety chyba nieobecnej w 1.0 TCe / SCe z pośrednim wtryskiem.
Jeżeli chodzi w ogóle o hydrauliczne popychacze zaworów (jednym z rodzajów jest szklankowy) to powstały właśnie po to aby wyeliminować częstą regulację luzu zaworowego. Jeżeli zamiast regulacji co 10,15,20,30 tyś. km jest ew. wymiana mechanizmu po 100 (raczej starsze rozwiązania i materiały + "żyłowanie silnika"), 200, 300 czy więcej tyś. km - to tak jest to bezobsługowe i automatyczne. A poczytać o tym można np. tu: https://zssplus.pl/publikacje/publikacje39.htm . Założenie konstrukcyjne było m.in. takie aby wyeliminować okresowe regulacje :-) [automatyczna kompensacja = bezobsługowo].

Dwumasa w 1.0 TCe. Większość z 23 lat "powożenia" pojazdami przeprowadziłem na "sztywnych" kołach zamachowych ze sporadycznie występującymi klasycznymi automatami. Jeżdżąc chwilę pierwszym autem z "dwumasem" od razu zauważyłem różnicę. I moja opinia o moim egzemplarzu z 2021 roku przed liftingiem (f2) z sześciobiegową skrzynką biegów jest następująca: ma koło zamachowe dwumasowe. Z tego co poczytałem, to koło zamachowe w 1.0 TCe jest najprawdopodobniej "sparowane" ze skrzynią. I tak dla automatu jest jakaś blaszana wytłoczka:
https://www.eurofrance.pl...lio-5-0-km.html
dla skrzynki 5-biegowej jest pełne koło zamachowe:
https://www.eurofrance.pl...-dacia-0km.html
a dla skrzynki 6-biegowej "słynna" dwumasa:
https://www.proxyparts.pl...zesci/15427359/
https://www.eurofrance.pl...dero-3-0km.html
https://www.eurofrance.pl...enault-0km.html

PS Wyczucie czy jest dwumasa czy jej nie ma zależy od indywidualnego stylu jazdy kierowcy (wg mojej opinii głównie od częstego hamowania silnikiem). A młodsi kierowcy, którzy jeździli tylko "z dwumasą", mogą nie mieć do czego porównać.
PS2
Lelupi napisał/a:
Jesteś bardzo blisko. :) Ten silnik nie posiada hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego, jest regulacja mechaniczna, poprzez wymianę szklanek o różnej wysokości.

Jeżeli zakładasz że 100-200-300 tyś. km zamiast 10-20-30 tyś. km nie trzeba nic regulować to tak masz rację ;-) . Ale ja bym to jednak nazwał "bezobsługowe" - nie wiem jak z długowiecznością. Jednak ten silnik nie był chyba projektowany na 1 000 000 km ;-) .

Otwartym pozostaje pytanie jak długo wytrzyma ten typ zaworów i ich sterowanie w tym konkretnym silniku 1.0 TCe i przy konkretnym stylu jazdy kierowcy oraz częstotliwości okresowej wymiany oleju ... ale nawet pomimo posiadania szklanej kuli ... nie śmiem nawet dywagować :mrgreen: .

Lelupi - 2022-08-15, 13:02

Niestety łowisz ryby i to w "mętnej" wodzie.
Motoryzacja, budowa silników to nie kwestia wiary, ani własnego wyboru z informacji zasłyszanych, czy zaczytanych w sieci. Od tego są specjalistyczne katalogi oraz informacje udostępniane przez producentów pojazdów, oczywiście nie wszystko jest ogólnodostępne i nadąża za rynkiem.
A do ostatniego Twojego akapitu, hmm... pominę go całkowicie, filozofujesz, albo nie wiesz o czym piszesz. Aaaa... masz szklaną kulę.

tomkasz - 2022-08-15, 14:02

Lelupi napisał/a:
Niestety łowisz ryby i to w "mętnej" wodzie.
Motoryzacja, budowa silników to nie kwestia wiary, ani własnego wyboru z informacji zasłyszanych, czy zaczytanych w sieci. Od tego są specjalistyczne katalogi oraz informacje udostępniane przez producentów pojazdów, oczywiście nie wszystko jest ogólnodostępne i nadąża za rynkiem.
A do ostatniego Twojego akapitu, hmm... pominę go całkowicie, filozofujesz, albo nie wiesz o czym piszesz. Aaaa... masz szklaną kulę.

Trzeba by jeszcze umieć coś przekazać i wytłumaczyć oraz poprzeć argumentami. A tak wychodzi jak wychodzi. Dlatego tylko dzięki własnej dociekliwości - poprawiłem powyższe swoje wypowiedzi.
Teraz czekam na filozofie dwumasy w 1.0 TCe :-D .

PS
Lelupi napisał/a:
Obecnie produkowany silnik 1,0 Tce nie posiada żadnego automatycznego kasowania luzu zaworowego!

Obawiam się, że 1.0 TCe (ale 110 KM) ma zupełnie inny mechanizm otarcia zaworów ... a nadal to jest 1.0 TCe ;-) .

Lelupi - 2022-08-15, 14:56

Tak, tylko tego silnika obecnie nie ma w Dusterze, a tego auta dotyczy wątek. "Nie obawiaj się" tylko sprawdź w dokumentacji od tego motoru.
W dobrym tonie, oraz zwyczajem jest, aby nie poprawiać kilku swoich postów wstecz.
Wypacza to dyskusję i robi ją bezsensowną. Często nawet fora posiadają blokadę edycji, po określonym czasie.
Cześć.

tomkasz - 2022-08-15, 19:54

Lelupi napisał/a:
Tak, tylko tego silnika obecnie nie ma w Dusterze, a tego auta dotyczy wątek.

Watek jest w zasadzie o moim samochodzie i nie będzie tak, że Ty będziesz wymyślał o czym on (ten wątek) jest.
Chciałem przekreślić co napisałem wcześniej, ale nie ma takiej opcji, stąd zastosowany kolor.
Nadal nic Twoje posty nie wnoszą do tego wątku, więc rzeczywiście z niego zrezygnuj - zakładaj swój i tam sobie pisz co tylko chcesz :-) . Na zdrowie!



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group