To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
DACIA DUSTER forum - KLUB POLSKA
Forum nieoficjalnego Klubu Dacia Duster

Dział ogólny - Przy jakiej prędkości załącza się 4x4 auto.

AMI - 2014-12-06, 18:24
Temat postu: Przy jakiej prędkości załącza się 4x4 auto.
Witam,

Mam pytanie, przy jakiej prędkości maksymalnej, załączy się napęd 4x4. Chodzi mi o sytuację awaryjną ( utrata przyczepności ). 4x4 w trybie auto. I dodatkowe pytanie, przy jakiej prędkości odłączy się napęd 4x4 ustawiony na stałe. Czy temperatura otoczenia może mieć na to wpływ (użytkownik dustera informował mnie, że miał problemy z 4x4 w niskich temperaturach).

Jeśli był już taki wątek, proszę o linka, szukałem a nie znalazłem.

Pozdrawiam,
AMI

HuroN_PL - 2014-12-06, 22:20

Lock przechodzi w czuwanie powyżej 40, a wyłącza się powyżej 80 km/h.
nie ma prędkości przy której się załącza 4x4. działa tylko stabilizator esp bez dodatkowego dołożenia momentu obrotowego na koło

Dar1962 - 2014-12-07, 08:18

w trybie auto drugi napęd załącza się niezależnie od prędkości natychmiast po wykryciu poślizgu, więc może nawet przy 1 czy 2 km/h. Identycznie się rozłącza. Zapięty na stałe (robiłem próby) rozłącza się w okolicach 75-80 km/h.
AMI - 2014-12-08, 11:58

Huron pisze, że się nie załącza w poślizgu a Dar pisze, że się załącza. No to jak to jest?
Dar1962 - 2014-12-08, 16:31

w trybie "Auto" musi dojść do różnicy prędkości obrotowej któregoś z kół - de facto przynajmniej do minimalnego poślizgu , żeby nastąpiła aktywacja sprzęgła.Elektromagnetyczne (a nie lepkościowe jak w większości bulwarowych suvów) działa bardzo szybko i sprawnie zapina napęd tyłu. Po przekręceniu pokrętła na "Lock" całość chodzi na sztywno rozdzielając 50-50% na każdą z osi. Przy wolnej jeździe warto wyłączyć ESP żeby nie mulił silnika ani nie hamował kół.Dopiero przekroczenie granicznej prędkości rozłącza sprzęgło chroniąc go przed przegrzaniem. ESP także aktywuje się ponownie samo. Wystarczy ostro przyspieszyć zrywając przyczepność
HuroN_PL - 2014-12-08, 19:05

Dar
jak zrobiłeś test dołączania tylnej osi przy prędkości większej niż 80 km/h
fakt nawet w instrukcji jest, żeby wyłączyć ESP przy Lock
info, że w okolicach 40 km/h rozłącza się sztywny 4x4 i przechodzi w stand-by sprzedał mi gość z serwisu

Dar1962 - 2014-12-08, 22:59

w czasie jazdy z prędkością większą niż 60 km/h nie da się ręcznie na stałe dołączyć drugiej osi.Kręcenie pokrętłem nic nie da. Nie byłoby to bezpieczne dla sprzęgła i układ na to nie pozwoli. Jeśli zapniemy drugą oś ( "Lock")na postoju albo przy niewielkiej prędkości a potem zaczniemy w miarę równomiernie przyspieszać, to układ po przekroczeniu prędkości którą uzna za niebezpieczną dla sprzęgła (w praktyce między 70 a 80 km/h), samoczynnie wróci do trybu "Auto" - druga oś będzie załączać ale tylko w momentach utraty stabilności, przyczepności itd po czym będzie się wyłączać. Aby ponownie manualnie dołączyć tylą oś pokrętłem, trzeba zwolnić do ok 40 lub nawet mniej i nie przyspieszać żeby znów się nie rozłączył. Po kilku takich próbach (albo podczas forsownej jazdy terenowej 4x4 nawet z niewielkimi prędkościami)może dojść do sytuacji,że układ przejdzie w "Auto" i nie pozwoli jakiś czas załączyć 4x4 nawet po zatrzymaniu - zadziała czujnik temperatury chroniąc sprzęgło. Po ochłodzeniu znów wszystko wróci do normy. Zima ze śniegiem jest świetną okazją do przetestowania. Np poprzedniej zimy na sporym oblodzonym placu miałem doskonały poligon do sprawdzenia wszystkich kombinacji: 2x4,4x4, ESP OF,ON itd. Różnice w zachowaniu auta są ogromne. Z ręcznym załączaniem drugiego napędu nie warto przesadzać i używać go tylko wtedy gdy naprawdę jest potrzebny. Resztę jazdy lepiej odbywać na "auto" Ja "2x4" w ogóle nie używam.
piku - 2014-12-09, 11:09

W instrukcji gdzieś czytałem (ale gdzie, nie pomnę), że 4x4 ma się odłączać po przekroczeniu prędkości 60 km/h. W moim aucie to nie zachodzi. Na pewno można dojechać z włączonym napędem 4x4 do 80 km/h. 4x4 załączam tylko w wyjątkowych okolicznościach, gdy wydaje mi się, że naprawdę trzeba. Cały czas jeżdżę na "Auto". Czasami, zwł. zimą, czuć, że 4x4 dołącza się automatycznie. Nie mam wówczas możliwości i czasu, żeby zaobserwować, czy pokazuje się kontrolka na tablicy, bo podobno powinna...
Dar1962 - 2014-12-09, 15:10

miga chwilami, podobnie jak kontrolka ESP. Pracę drugiego napędu daje się zauważyć np jadąc po śnieżnej, ubitej i bardzo wyślizganej drodze. Łatwo to sprawdzić - ostro depnąć na pedał gazu, koła zrywają przyczepność autem lekko zabuja, zaczyna łapać początki poślizgu, tyłek zaczyna uciekać w bok i wtedy jednocześnie interweniuje ESP i tylny napęd. Autko robi się posłuszne i pięknie stabilizuje tor jazdy. Oczywiście nie radzę robić tego na ruchliwej drodze :-P W trybie "auto" dość trudno jest wprowadzić go w kontrolowany poślizg i wykręcenie "bączka" po zaciągnięciu hamulca i skręceniu kierownicy jest w zasadzie niewykonalne. Aby w pełni się udał, trzeba przełączyć na "2x4" i wyłączyć ESP. Wtedy auto zachowa się jak klasyczna przednionapędówka
brian749 - 2014-12-09, 21:32

Dziś sprawdziłem na Lock(wyłączony ESP) rozpędziłem się do około 85 km/h i faktycznie się przełączył na Auto(ESP się dołączył).
Dar1962 - 2014-12-10, 08:25

ESP potrafi się ponownie włączyć nawet przy mniejszej prędkości, wystarczy ,że gwałtownie dodamy gazu,doprowadzimy do utraty stabilności lub zerwania przyczepności. Natomiast nie ingeruje (co istotne) przy niewielkich prędkościach. A to bardzo przydaje się np podczas przebijania się przez głębokie zaspy. Prawdopodobnie ESP ma zaprogramowane jakieś ograniczenie i po manualnym wyłączeniu nie aktywuje się do ok 40-45 km/h
AMI - 2014-12-17, 15:41

Dziękuję wszystkim za cenne uwagi.

Raz jeszcze spytam. Jadę 100km/h na "auto" i wpadam w poślizg, rozumiem tylna oś powinna się zapiąć awaryjnie?


Pozdrawiam,
AMI

Dar1962 - 2014-12-17, 17:03

tak, ale tylko na czas potrzebny do ustabilizowania auta. Zresztą lepiej w poślizg nie wpadać, bo wtedy żadne cuda już raczej nie pomogą
Janzet - 2014-12-30, 09:57

Może warto jeszcze potestować sobie
Znalazłem następujące informacje :

W trybie 4WDLock ABS przechodzi do trybu off-road w którym koła mogą być blokowane na krótko by na luźnym gruncie uzyskać lepsze wczepienie. Ale podczas jazdy i hamowania oznacza to że manewrowalność jest słabsza.

Wyłączenie ESP jest zalecane na piasku błocie i śniegu (aby się wygrzebać) ale nawet wtedy pozostaje aktywna funkcja blokowania jednego koła. Funkcja ta blokuje koło które się luźno kręci przekazując moment na pozostałe.

Wyłącznie ESP oczywiście wyłącza ASR (jak ktoś ma, u mnie jest a był za dopłatą).

Wszystkie funkcje ESP wracają do normalnej aktywności powyżej 50km/h dla 4x2 oraz AUTO i przy 60 km/h dla 4WDlock.
Aktywny ESP może redukować moc silnika (ma prawo i wykonuje taką ingerencję jeżeli tak uzna)

4WDLock jest zalecany wyłącznie jako Off-road (czyli wolna jazda w trudnych warunkach ).

Jak widać systemy oraz ich funkcjonalność zależna od trybu i prędkości to potwierdzają.
Testy wykonane przez innych Dusterowców także.

Cieszmy się z naszych Dusterów 4x4 bo dużo potrafią, trzeba samemu te możliwości poznać.

DS - 2015-04-06, 11:58

Witam :) Nie wiem koledzy, czy zaglądacie na ogólne forum Dacii, ale jest tam wiele odpowiedzi na Wasze pytania z tego wątku.

HuroN_PL napisał/a:
Lock przechodzi w czuwanie powyżej 40, a wyłącza się powyżej 80 km/h
Dokładnie tak, pomimo, iż kontrolka będzie świecić do ok. 80 km/h, to napęd będzie załączony do około 40 km/h
https://www.youtube.com/w...eature=youtu.be

Dar1962 napisał/a:
w trybie "Auto" musi dojść do różnicy prędkości obrotowej któregoś z kół - de facto przynajmniej do minimalnego poślizgu , żeby nastąpiła aktywacja sprzęgła
Okazuje się, że napęd w trybie Auto w pewnym stopniu reaguje także na pedał przyśpieszenia, a nie tylko na poślizg przedniej osi:
https://www.youtube.com/w...eature=youtu.be
Pdf direct link

Dar1962 napisał/a:
Dopiero przekroczenie granicznej prędkości rozłącza sprzęgło chroniąc go przed przegrzaniem (...) W czasie jazdy z prędkością większą niż 60 km/h nie da się ręcznie na stałe dołączyć drugiej osi. Nie byłoby to bezpieczne dla sprzęgła i układ na to nie pozwoli (...) Układ po przekroczeniu prędkości którą uzna za niebezpieczną dla sprzęgła (w praktyce między 70 a 80 km/h), samoczynnie wróci do trybu "Auto"
Dla sprzęgła prędkość nie ma znaczenia, podczas jazdy w dobrych warunkach tarcze pozostają względem siebie nieruchome, więc nie ma możliwości, aby sprzęgło się przegrzało :) Co innego podczas jazdy terenowej...

AMI napisał/a:
Raz jeszcze spytam. Jadę 100km/h na "auto" i wpadam w poślizg, rozumiem tylna oś powinna się zapiąć awaryjnie?
Przy takiej prędkości tryb Auto niewiele pomoże, pozostaje raczej modlitwa i wiara w ESP...


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group