|
DACIA DUSTER forum - KLUB POLSKA
Forum nieoficjalnego Klubu Dacia Duster
|
Opony zimowe do felg 17" |
Autor |
Wiadomość |
shiva2407
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.0 TCe 100
Wersja: Prestige
Napęd: 4x2
Rocznik: 2021
Dołączyła: 09 Lis 2021 Posty: 8
|
Wysłany: 2021-11-21, 10:48
|
|
|
Ostatecznie okazało się w wszystko gra i śmiga :) Nic nie wystaje, nie nie haczy. Koła są szerzej rozstawione, ale nie jest to widoczne gołym okiem. Wulkanizator powiedział, że dzięki temu auto jest stabilniejsze, chociaż z moim silnikiem zawrotnych prędkości raczej nie osiągam.
Bardzo dziękuję za pomoc :) opony kupiłam tak jak koledzy wyżej wskazywali 215/60R17 |
|
|
|
Black Dusty
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2018
Dołączył: 05 Lis 2019 Posty: 347
|
Wysłany: 2021-11-21, 15:55
|
|
|
shiva2407 napisał/a: | Ostatecznie okazało się w wszystko gra i śmiga :) |
No to dobrze, ale to znaczy że wszelkie informacje teoretyczne i różne przeliczniki felg/kół są guzik warte.
W moim Dusterze z plastikami na nadkolach przy standardowych felgach 17 jest 14mm odstępu koła od zewnętrznej płaszczyzny nadkola, bez plastików będzie 11/12mm i to zapełni tylko zwiększenie szerokości felgi o 1 cal a gdzie różnica wynikająca z ET 35, ciekawe to jest jak dla mnie. |
|
|
|
sluka
Marka: Suzuki
Model: Vitara 1,4 Boosterjet AllGrip Hybrid
Napęd: 4x4
Dołączył: 25 Mar 2020 Posty: 97
|
Wysłany: 2021-11-21, 21:51
|
|
|
Cytat: | No to dobrze, ale to znaczy że wszelkie informacje teoretyczne i różne przeliczniki felg/kół są guzik warte. |
Raczej jest to bardziej tolerancyjne podejście do "gra i śmiga".
Cytat: | Wulkanizator powiedział, że dzięki temu auto jest stabilniejsze |
Tylko podczas jazdy na wprost. W zakrętach opona może dostawać poślizgu na części bieżnika. Gdyby ustawił zbieżność pod felgi o mniejszym ET, to by powiedział prawdę, tak niestety z nią się rozminął.
W Daci, jak i u mnie w instrukcji niż nie piszą o ustawianiu zbieżności przy zmianie butów na szersze, bo nie przewidują ani felg o innych parametrach, jak i szerszych opon. Jednak w samochodach gdzie producent dopuszcza zastosowanie szerszej opony niż fabryczna często jest adnotacja w instrukcji o koniecznym w takim przypadku przestawieniu zbieżności.
Nie rozumiem w tym przypadku januszowego podejścia do felgi o wyraźnie innym ET i późniejszym przejmowaniem się oponami, kiedy na łuku drogi traci się później część przyczepności takiej opony. |
|
|
|
Cytrynola
Marka: Dacia
Model: Duster 2
Silnik: TCe 130
Wersja: Prestige
Napęd: 4x2
Rocznik: 2021
Dołączył: 14 Kwi 2021 Posty: 135
|
Wysłany: 2021-11-22, 09:39
|
|
|
Przeliczenia są warte tego, że określają co jest dopuszczalne, a co nie.
Wyliczyłem, że przy naszym rozstawie kół dopuszczalna jest felga 6,5" z ET35. Felga 7,5" nie zmienia położenie środka opony, ale zmienia odległość zewnętrznej części opony o dalsze 13 mm, a więc po mojemu w omawianym przykładzie rozstaw środków opon nie przekracza dopuszczalnej 2%. Zewnętrzna powierzchnia koła została przesunięte na zewnątrz o nie całe 3 cm, więc to nie jest jakaś kolosalna różnica, która się będzie mocno rzucać w oczy. Ja rozumiem dopuszczalne granice jako gwarancję tego, że będzie ok, co nie oznacza, że powyżej od razu będzie źle, ale tu jest mowa tylko o wymiarze środków opon, a nie ich zewnętrznych części.
Ale co ja się nasłuchałem historii przed wymianą - że mają być do stalowej felgi śruby kuliste, a nie stożkowe, człowiek od śrub twierdzi, że jednak stożkowe i demonstrował mi to na feldze, inni twierdzili, że ET wpływa na długość śrub.
A wyszło tak, że felgi stalowe siedzą na tych samych śrubach co alu, a ciekawostka jest taka, że samochód jeździ na zimówkach "lżej" czyli wyraźnie czuć mniejsze opory toczenia i tego na logikę nie mogę sobie wytłumaczyć, bo opona miększa, ale może dzięki temu, że to wariant SUW to jest taki efekt.
EDIT
Post edytowałem po słusznych argumentach Marka. |
_________________ Witam wszystkich, muszę się przyznać, że DD jest żony, a ja tylko czasem z niej korzystam ;) |
Ostatnio zmieniony przez Cytrynola 2021-11-23, 00:52, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
Sajmon117
Marka: Dacia
Model: DUSTER 2 LPG
Silnik: 1.0 TCe 100
Wersja: Prestige
Napęd: 4x2
Rocznik: 2021
Dołączył: 09 Cze 2018 Posty: 417 Skąd: pow,wejherowski
|
Wysłany: 2021-11-22, 11:44
|
|
|
Ja mam felgi 17 letnie
Teraz ma 16 zimowe
Czuć lekko przy mocniejszym przyspieszaniu że auto myszkuje |
|
|
|
klazow
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 150
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 04 Lis 2019 Posty: 691 Skąd: Legnica
|
Wysłany: 2021-11-22, 12:37
|
|
|
Cytrynola napisał/a: | (...) Ja rozumiem dopuszczalne granice jako gwarancję tego, że będzie ok, co nie oznacza, że powyżej od razu będzie źle. |
Albo przyoszczędzili na badaniach... albo różnica jest ale wyjdzie jedynie przy ekstremalnych warunkach jazdy. Oby los na drodze nam takich oszczędził (bez względu na posiadane ogumienie). |
|
|
|
Bogdan Misiek
Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: 1.5 dCi 110KM
Wersja: Comfort
Napęd: 4x2
Rocznik: 2018
Dołączył: 04 Cze 2019 Posty: 304 Skąd: Wielkopolska
|
Wysłany: 2021-11-22, 19:37
|
|
|
Black Dusty
Cytat: | przy standardowych felgach 17 jest 14mm odstępu koła od zewnętrznej płaszczyzny nadkola, (...) ciekawe to jest jak dla mnie. |
Tez mnie ciekawi gdzie te prawie 3 cm się upchało |
|
|
|
Marek250518
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Access
Napęd: 4x2
Rocznik: 2018
Wiek: 44 Dołączył: 29 Paź 2019 Posty: 27
|
Wysłany: 2021-11-22, 22:14
|
|
|
@ Black Dusty Przypomniało mi się, że wersja 4x4 ma rozstaw kół z tyłu większy o 10 mm (czyli po 5 mm na stronę). Dane katalogowe. I co za tym idzie: to tak jak byś w wersji 4x2 dał z tyłu koła z ET 45.
Drugi wniosek, szersza felga 7.5 rozciągnęła oponę jednakowo na zewnątrz felgi i do wewnątrz. Wobec tego należy przyjąć że środek symetrii opony jest w tym samym miejscu bez względu na szerokość felgi. Wynika z tego że rozstaw kół zmienia się dokładnie o wartość ET założonej felgi. Jeśli dasz ET35 to poszerzasz rozstaw o 15 mm na stronę, co łącznie da 30 mm.
215 60 17 mogło ładnie się na feldze 7.5 ułożyć, w sensie że już nie ma wypukłego balona i jakoś to się mieści.
Może autorka tematu wstawi choć 1 zdjęcie nadkola z tyłu, ma wersję 4x2. |
|
|
|
Marek250518
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Access
Napęd: 4x2
Rocznik: 2018
Wiek: 44 Dołączył: 29 Paź 2019 Posty: 27
|
Wysłany: 2021-11-22, 22:25
|
|
|
A jeszcze jedno. Pisząc rozstaw kół mam na myśli odległość pomiędzy środkami symetrii opon. Dlatego ET35 zwiększyło rozstaw kół łącznie o 30 mm, pomimo że felgi wysunęły się na zewnątrz o te 28 mm (15mm z powodu ET + 1/2 cala na stronę). |
|
|
|
Cytrynola
Marka: Dacia
Model: Duster 2
Silnik: TCe 130
Wersja: Prestige
Napęd: 4x2
Rocznik: 2021
Dołączył: 14 Kwi 2021 Posty: 135
|
Wysłany: 2021-11-23, 00:47
|
|
|
Tak, tu Ci musze przyznać rację, szersza felga nie zmienia rozstawu kół, biorąc pod uwagę środek opony.
Wpływa tylko na położenie opony względem zewnętrznej powierzchni karoserii. |
_________________ Witam wszystkich, muszę się przyznać, że DD jest żony, a ja tylko czasem z niej korzystam ;) |
|
|
|
Bolek
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.0 TCe 100
Wersja: Prestige
Napęd: 4x2
Rocznik: 2021
Dołączył: 19 Sty 2022 Posty: 2 Skąd: wlkp
|
Wysłany: 2022-01-20, 11:52
|
|
|
Na zimę Dastuś dostał felgi 17"/7"/ET 45, opony 225/60/17
Tak wygląda tylne nadkole
|
|
|
|
Kapitan Shinobi
Predator
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 130
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Dołączył: 10 Gru 2019 Posty: 392
|
Wysłany: 2022-01-20, 19:54
|
|
|
Cytrynola napisał/a: |
Ale co ja się nasłuchałem historii przed wymianą - że mają być do stalowej felgi śruby kuliste, a nie stożkowe, człowiek od śrub twierdzi, że jednak stożkowe i demonstrował mi to na feldze, inni twierdzili, że ET wpływa na długość śrub.
A wyszło tak, że felgi stalowe siedzą na tych samych śrubach co alu, a ciekawostka jest taka, że samochód jeździ na zimówkach "lżej" czyli wyraźnie czuć mniejsze opory toczenia i tego na logikę nie mogę sobie wytłumaczyć, bo opona miększa, ale może dzięki temu, że to wariant SUW to jest taki efekt.
|
Ad 1.
Przykładowo:w grupie VW są śruby kuliste, ale pasują zarówno do standardowych volkswagenowskich stalówek, jak i do oryginalnych alu. Co innego, gdy ktoś ma nie oryginalne (inni producenci zwykle robią alusy pod stożek). Wówczas zachodzi konieczność zmiany śrub. A i tak znajdują się "janusze", którzy chcą przyoszczędzić na akurat tym elemencie.
W Dacii są te same śruby do standardowych stalówek i alu, z tym że jak ktoś montuje nie oryginały, no to trzeba sprawdzić przy montażu. Nawet jak jest stożek, to jeszcze śruba nie może być za krótka, ani za długa. To oczywiście "oczywista oczywiśtość", ale sporo ludzi o tym zapomina.
Ad 2.
ET może wpływać na długość śrub tylko w przypadku, gdy (nie wiem czy to prawidłowa nazwa, pewnie nie) bęben w którym są nawiercone otwory na śruby w feldze jest grubszy/cieńszy niż oryginał alu. Stalówki są prawie zawsze cienkie, więc tu ET nie ma znaczenia. |
|
|
|
Lelupi
Marka: Renault/Dacia
Model: Duster 2 ph.1/2
Dołączył: 22 Sty 2021 Posty: 32
|
Wysłany: 2022-01-23, 18:19
|
|
|
Tak dokładnie, Duster w oryginale ma felgi na śruby ze stożkiem, które pasują do stalowych i aluminiowych oryginalnych felg.
Z tym, że warto do felg aluminiowych zakupić drugi zestaw śrub z podkładką stożkową, aby nie uszkadzać gniazd śrub w felgach aluminiowych. |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
| Strona wygenerowana w 0,02 sekundy. Zapytań do SQL: 12 |
|
|