Pliki cookie sa wykorzystywane do reklam spersonalizowanych oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jezeli nie blokujesz plikow cookies, to zgadzasz sie na ich uzywanie oraz zapisanie w pamieci urzadzenia.
Polityka Prywatnosci/Ciasteczek
  
AKCEPTUJE
DACIA DUSTER forum - KLUB POLSKA Strona Główna DACIA DUSTER forum - KLUB POLSKA
Forum nieoficjalnego Klubu Dacia Duster

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Zakup Dacia duster 4x4, 1.3 TCe 150km
Autor Wiadomość
LESNICZYy


Marka: DACIA
Model: DUSTER K4M STAG Q-BOX
Silnik: 1.6 16V
Napęd: 4x2
Rocznik: 2014
Dołączył: 01 Wrz 2018
Posty: 700
Skąd: SZO
Wysłany: 2020-02-29, 19:42   

Black Dusty napisał/a:
Dodo77 napisał/a:
start stop

To akurat jest w standardzie i nawet za dopłatą zrezygnować nie można.

Cóż zrobić , ja się cieszę że nawet mam DD bez czujników ciśnienia w oponach . Jakoś przyzwyczaiłem się do prostej motoryzacji bez psujących i szalejących fajerwerków :mrgreen: .
 
     
Kapitan Shinobi
Predator

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 130
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Dołączył: 10 Gru 2019
Posty: 392
Wysłany: 2020-02-29, 22:29   

LESNICZYy napisał/a:
Black Dusty napisał/a:
Dodo77 napisał/a:
start stop

To akurat jest w standardzie i nawet za dopłatą zrezygnować nie można.

Cóż zrobić , ja się cieszę że nawet mam DD bez czujników ciśnienia w oponach . Jakoś przyzwyczaiłem się do prostej motoryzacji bez psujących i szalejących fajerwerków :mrgreen: .


Ale DD2 też nie mają czujników w oponach. System z ABS'u bierze dane o obwodzie koła, i gdy w którymś spadnie powietrze, to te koło kręci się szybciej. Wówczas (przynajmniej w teorii) system powinien zgłosić błąd.
Jest to o wiele przyjaźniejsze dla użytkownika, bo można np. kupić komplet kół, bez potrzeby montowania dodatkowych (czytaj drogich) czujników. Trzeba tylko zadbać, by wszystkie 4 koła miały tę samą średnicę.
Co do S&S, to i ja bym chętnie dopłacił za brak tegoż na pokładzie. Dobrze chociaż, że jest knefel żeby to wyłączyć.
 
     
LESNICZYy


Marka: DACIA
Model: DUSTER K4M STAG Q-BOX
Silnik: 1.6 16V
Napęd: 4x2
Rocznik: 2014
Dołączył: 01 Wrz 2018
Posty: 700
Skąd: SZO
Wysłany: 2020-03-01, 09:27   

Kapitan Shinobi napisał/a:


Ale DD2 też nie mają czujników w oponach. System z ABS'u bierze dane o obwodzie koła

W D1 FL były a jaj sam potrafię sobię ciśnienie zmierzyć . UE od któregoś rocznika nakazała zamontować :evil:
 
     
klazow

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 150
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 04 Lis 2019
Posty: 691
Skąd: Legnica
Wysłany: 2020-03-01, 10:28   

LESNICZYy napisał/a:
UE od któregoś rocznika nakazała zamontować :evil:


Nakazała monitorować ciśnienie. System nie musi być oparty na czujnikach. Dziś czujniki to przeżytek.
 
     
Kapitan Shinobi
Predator

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 130
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Dołączył: 10 Gru 2019
Posty: 392
Wysłany: 2020-03-01, 21:59   

klazow napisał/a:
LESNICZYy napisał/a:
UE od któregoś rocznika nakazała zamontować :evil:


Nakazała monitorować ciśnienie. System nie musi być oparty na czujnikach. Dziś czujniki to przeżytek.


2 sprawy.
1) Ue nie nakazała montować czujników do kół, tylko każde auto ma mieć system kontroli ciśnienia w oponach. Bodajże od 2015 r. Nie ma odgórnego nakazu, jaki konkretnie ma to być system. Generalnie, są 2 rodzaje systemów. Tak zwany bierny i czynny.
Czynny opiera się na czujnikach w kołach (po jednym na każde), które na bieżąco mierzą ciśnienie
i (przynajmniej teoretycznie) są bardzo precyzyjne. Np. ubyło w prawym tylnym 0,3 bara, więc świeci. Mają jednak również wady:
- jeśli ktoś chce mieć 2 komplety kół, to powinien dokupić drugi komplet czujników (w skrócie cena)
- mają baterie, które są z definicji niewymienialne, ponieważ czujnik jest jednolitym elementem, zalanym plastikiem. Bateria, jak każda, ma natomiast swoją żywotność. Ta wada oczywiście zazwyczaj nie interesuje pierwszego użytkownika, a raczej drugiego - trzeciego.
System bierny działa na zasadzie odczytywania danych z ABS'u, jak zejdzie powietrze z 1 koła, zmniejsza się jego obwód, co za tym idzie, wzrasta liczba obrotów tegoż koła w stosunku do reszty.
Wadą jest mniejsza precyzja, np. jeśli ktoś przez x czasu nie sprawdzał powietrza, to z każdego koła zejdzie mniej więcej tyle samo (dajmy na to po 0,5 bara). System tego nie wykryje, bo wszystkie koła mają nadal tę samą średnicę. Czyli gościu mimo niewłaściwego ciśnienia w kołach jeździ nadal jak gdyby nigdy nic.

2) Skąd wniosek, że czujniki w kołach to przeżytek? Sam nie jestem ich fanem, ale np. w takiej nowej S klasie, czy czymś takim, są dla mnie naturalną koleją rzeczy, podobnież jak 4-strefowa klima, tempomat z radarami i autonomicznym trybem jazdy, sterowanie głosowe itp bajery. W tak zwanych zwykłych samochodach - Fiat, Dacia, Ford, itd, to faktycznie przerost formy nad treścią.
 
     
andrew

Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: 1.6 16V
Wersja: Prestige
Napęd: 4x2
Rocznik: 2018
Dołączył: 17 Gru 2018
Posty: 25
Wysłany: 2020-03-02, 10:33   

Kapitan Shinobi napisał/a:
Wadą jest mniejsza precyzja, np. jeśli ktoś przez x czasu nie sprawdzał powietrza, to z każdego koła zejdzie mniej więcej tyle samo (dajmy na to po 0,5 bara). System tego nie wykryje, bo wszystkie koła mają nadal tę samą średnicę. Czyli gościu mimo niewłaściwego ciśnienia w kołach jeździ nadal jak gdyby nigdy nic.


Chyba nie do końca tak to działa. Ponieważ w instrukcji jest napisane, aby za każdym pompowaniem ponownie ustawić TPW. Gdy to zrobimy, komputer przez pierwsze metry ustawia sobie wartości referencyjne. I system powinien w wykryć spadek ciśnienia nawet jeżeli we wszystkich kołach ubyło tyle samo powietrza.
 
     
Black Dusty

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2018
Dołączył: 05 Lis 2019
Posty: 346
Wysłany: 2020-03-02, 14:09   

andrew napisał/a:
I system powinien w wykryć spadek ciśnienia nawet jeżeli we wszystkich kołach ubyło tyle samo powietrza.

Niestety nie.
Choć jeżeli algorytm czuwający nad tym byłby odpowiednio skomplikowany to jest to możliwe.
 
     
Kapitan Shinobi
Predator

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 130
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Dołączył: 10 Gru 2019
Posty: 392
Wysłany: 2020-03-02, 22:09   

Można to bardzo łatwo sprawdzić. Wezmę auto któregoś dnia, i z premedytacją obniżę ciśnienie do np. 1,8 (jeżdżę na 2,4, a choć fabryczne było 2,2; to nic nie ustawiałem po dopompowaniu).
1,8 to już na tyle duży ubytek, że obstawiam, że system by to wykrył na 1 kole. Zarazem jest to na tyle dużo, że krótka jazda nie zrobi krzywdy oponom. No i się zobaczy. Ja obstawiam, że system nic nie pokaże. Natomiast, gdybym w 3 kołach zostawił 2,4, a w jednym zrobił 1,8, to system powinien to wykryć.
 
     
klazow

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 150
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 04 Lis 2019
Posty: 691
Skąd: Legnica
Wysłany: 2020-03-02, 22:41   

Kapitan Shinobi napisał/a:
Można to bardzo łatwo sprawdzić. Wezmę auto któregoś dnia, i z premedytacją obniżę ciśnienie do np. 1,8 (jeżdżę na 2,4, a choć fabryczne było 2,2; to nic nie ustawiałem po dopompowaniu).


Uważaj aby we wszystkich kołach było jednakowo... bo wiesz 4x4 ma też wady. Szkodzi mu nawet nierównomierne zużycie opon...

Ps.
Pojęcia nie mam jaka jest wrażliwość systemu. Czy "odezwie się" przy różnicy 0,05, czy też dopiero przy 0,5?
 
     
Black Dusty

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2018
Dołączył: 05 Lis 2019
Posty: 346
Wysłany: 2020-03-03, 00:41   

klazow napisał/a:
Uważaj aby we wszystkich kołach było jednakowo... bo wiesz 4x4 ma też wady. Szkodzi mu nawet nierównomierne zużycie opon...

Owszem ,ale tylko wtedy gdy jest to AWD, dla 4WD tylko wtedy gdy działa napęd 4x4 więc jak włączysz 2WD można testować.
klazow napisał/a:
Pojęcia nie mam jaka jest wrażliwość systemu. Czy "odezwie się" przy różnicy 0,05, czy też dopiero przy 0,5?

Gdzieś była już dyskusja na ten temat i wniosek był chyba że powyżej 0,2 była reakcja ale to jest do weryfikacji bo raz może wykryć różnicę 0,2 innym razem dopiero 0,3 w zależności od warunków jazdy, obciążenia samochodu, itp.
 
     
Kapitan Shinobi
Predator

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 130
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Dołączył: 10 Gru 2019
Posty: 392
Wysłany: 2020-03-03, 22:30   

klazow napisał/a:
Kapitan Shinobi napisał/a:
Można to bardzo łatwo sprawdzić. Wezmę auto któregoś dnia, i z premedytacją obniżę ciśnienie do np. 1,8 (jeżdżę na 2,4, a choć fabryczne było 2,2; to nic nie ustawiałem po dopompowaniu).


Uważaj aby we wszystkich kołach było jednakowo... bo wiesz 4x4 ma też wady. Szkodzi mu nawet nierównomierne zużycie opon...

Ps.
Pojęcia nie mam jaka jest wrażliwość systemu. Czy "odezwie się" przy różnicy 0,05, czy też dopiero przy 0,5?


Generalnie nie ma systemu, który by wykrywał ubytek rzędu 0,05 Bara. Raz, że większość manometrów ma większy błąd pomiaru, i bardzo trudno byłoby ci ustawić te idealne 2,20, a dwa, że wystarczyłby lekki skok temperatury (w górę bądź w dół) i czujniki by świrowały. A nie każdy jeździ na azocie. Z mojego doświadczenia wynika, że raczej ok 0,5 bara jest wykrywalne przez przeciętny system. Ale nie mam na to twardych danych, a też warto wziąć pod uwagę, że np. inna jest (tudzież była) czułość czujników w Lagunie 2, a inna w nowej Kii Sorento. jak ktoś słusznie zauważył, technika idzie do przodu.

PS.
Przypomniała mi się jeszcze jedna wada systemu "oczujnikowania kół". Otóż czujnik w kole nie ma (i nie może mieć fizycznie) połączenia z centralką w aucie. To oznacza, że dane przesyła drogą radiową. A to z kolei oznacza, że tenże sygnał można przechwycić, zmienić, zdalnie wyłączyć, w skrócie "zhakować".
Auto Świat kiedyś przytaczał artykuł, w którym dziennikarz opisał, jak "zhakowano" Jeepa grand Cherokee. W skrócie haker z odpowiednim sprzętem był w stanie przejąć kontrolę nad większością systemów w pojeździe. Klima, radio, zamki, kierowcy została kierownica (bo jest mechanicznie połączona z kołami, więc nie da się zdalnie jej odłączyć), chyba pedały (tu już nie pamiętam) i wajcha biegów (choć tu też nie pamiętam).

Oczywiście, żeby to zrobić potrzeba i sprzętu i ludzi (co za tym idzie kasy), czyli przeciętny Kowalski w swojej "Renówce" jest bezpieczny. Ale, ktoś, kto np, zarabia milony, jeździ S klasą (bądź jest wożony takową) już nie koniecznie.

PS2
LESNICZYy napisał/a:
Black Dusty napisał/a:
Dodo77 napisał/a:
start stop

To akurat jest w standardzie i nawet za dopłatą zrezygnować nie można.

Cóż zrobić , ja się cieszę że nawet mam DD bez czujników ciśnienia w oponach . Jakoś przyzwyczaiłem się do prostej motoryzacji bez psujących i szalejących fajerwerków :mrgreen: .


Tak jest, w pełni popieram. BMW e30 M3 Evo. 215 koni, bez żadnych sztuczek technicznych. McLaren F1, 650 koni, napęd na tył i nawet bez ABSu. Porsche 959, dwie turbosprężarki, 450 koni, napęd na 4 koła z Carrery (prosty ale skuteczny).
W skrócie - tylko kierowca i jego umiejętności. Podobnież Lancia Delta Integrale, Audi Quattro, Lambo Countach, Golf 2 GTI. Każdy tu może podłożyć, co akurat lubi/podoba mu się. Ja np. tak jak nie lubię francuskich aut, tak zakochałem się w Alpine Renault GTA Turbo. To auto wygląda jak Sophie Marceau, miało coś koło 200 koni, i rewelacyjne osiągi (v-max i 0-100) jak na ten przedział mocy i ówczesne czasy.
 
     
Dusterklub
Administrator

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 16V LPG
Wersja: Laureate
Napęd: 4x2
Wiek: 44
Dołączył: 06 Lis 2012
Posty: 126
Skąd: Sieradz
Wysłany: 2022-01-26, 14:33   

Witaj jak się Tobie sprawuje auto z tym silnikiem ? Chce wrócić do DD i się zastanawiam czy brać benzynę czy diesla.
_________________
FAS objawy
 
     
Kapitan Shinobi
Predator

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 130
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Dołączył: 10 Gru 2019
Posty: 392
Wysłany: 2022-01-28, 23:17   

Ale to pytanie do mnie?
1.3 130 koni z 4x4.
Jak dotąd niecałe 15 tys km, bez problemów. Raz była w serwisie (dawno temu) bo wyświetliła komunikat "sprawdź wtryski". Przy czym auto jeździło normalnie. Sprawdzili, nic nie znaleźli (jak na tomografie u blondynki ;-) ), błąd skasowali. Teraz, w zimę, jakby wzrosło jej spalanie (komp pokazuje ok 9-9,3l), ale może po prostu w poprzednie zimy nie zwracałem na to uwagi. Ostatnimi czasy też więcej po mieście jeżdżę, co pewnie ma kluczowy wpływ. W miesiącach letnich spalanie z kompa mieści się w przedziale 7-8l.
Nie stwierdziłem żadnego huczenia skrzyni/napędów, albo może inaczej - dźwięki jakie wydaje moja DD są dla mnie normalne i akceptowalne.

Co do spalania to jeszcze jedna uwaga. Nie staram się na siłę spalić jak najmniej, tzn.:
-ignoruję wskazania "biego-niańki", która każe włączać wyższy bieg już poniżej 2000 obrotów. Zwykle przekraczam 2 tys z zapasem, często (po rozgrzaniu) nawet do 3 ją przeciągnę.
Poniżej 2 tys. "nie ma czym jechać", w sensie - brak mocy/momentu.
-ignoruję start-stop, to znaczy wyłączam niejako "z automatu". System ten traktuję jak zło konieczne, nie potrzebnie obciążające mechanizmy typu rozrusznik, akuś itp.
-jeżdżę w trybie Auto. Nie sprawdzałem, ale zakładam że 2WD powinna coś niecoś uszczknąć ze spalania.

Z wyposażenia też jesteśmy zadowoleni. Klima, elektryka szyb, podgrzewane fotele, czujniki cofania, Navi i kamerka - fajne i przydatne gadżety (klima to wręcz niezbędna).
Jedyne co mi brakuje, to podłokietnik, na którym postanowiłem przyoszczędzić (dealer śpiewał za to zacne, luksusowe wyposażenie 400 + 100 za montaż (PLN)).

A benzyna czy diesel to jest bardzo indywidualna sprawa. Przy moich przebiegach potencjalne koszty napraw oraz wyższa cena współczesnego silnika diesla nie zrekompensują mi w żaden sposób oszczędności na paliwie. Jest jeszcze tak zwany złoty środek - benzyna + LPG. Ale nie wiem jak te "turbinkowe" silniki znoszą gaz - z tego co pobieżnie czytałem, to starsze generacje - 1.6 - dobrze współpracowały.
 
     
Dusterklub
Administrator

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 16V LPG
Wersja: Laureate
Napęd: 4x2
Wiek: 44
Dołączył: 06 Lis 2012
Posty: 126
Skąd: Sieradz
Wysłany: 2022-01-31, 15:51   

Kapitan Shinobi, miałem pierwsza generacje DD 1.6 lpg i średnio byłem zadowolony z jazdy, więcej jeździliśmy na benzynie:) auto raczej użytkowane będzie na weekendy. na co dzień jeździmy autami do tłuczenia w firmie:) oi tak myślę że cena za diesla jak na dacie to lekko za dużo, jutro jadę na testy dustera w benzynie a za kilka dni mają oddać diesla to zobaczę jak to się zbiera, na spalanie nie patrze bo wcześniejszy duster w lpg mi nie schodził poniżej 13 :).
_________________
FAS objawy
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,09 sekundy. Zapytań do SQL: 11