Jakie opony wybrać ? |
Autor |
Wiadomość |
klazow
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 150
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 04 Lis 2019 Posty: 691 Skąd: Legnica
|
Wysłany: 2020-04-17, 23:22
|
|
|
Black Dusty napisał/a: | Hall2000 napisał/a: | aktualna średnia temperaturowa roku |
Co do średniej, jeden zarabia 2500 inny 250000 więc obaj zarabiają bardzo dużo. |
No TAKIEJ amplitudy dla temperatur to nigdy nie było
A przez ostatnich kilka lat dominanta temperatury w zimie jest wyraźnie wyższa niż by wypadało. Zwyczajnie bałwana nie można ulepić.
Wszystko to jednak (w kwestii opon) jest bez znaczenia, gdyż:
1. Założenie, że prawdziwych zim na 100% u nas już nie będzie jest... zbyt śmiałe.
2. W pełni zgadzam się z:
Hall2000 napisał/a: | ... bezpieczeństwo Twoje, Twojej Rodziny i innych użytkowników drogi powinno być priorytetem. |
|
|
|
|
sluka
Marka: Suzuki
Model: Vitara 1,4 Boosterjet AllGrip Hybrid
Napęd: 4x4
Dołączył: 25 Mar 2020 Posty: 97
|
Wysłany: 2020-04-28, 21:46
|
|
|
Bezpieczeństwo głownie zależy od tego co jest pomiędzy uszami.
Śnieżynkę mają wszystkie europejskie opony całoroczne no i co oczywiste zimowe również. Nie ma jasno określonych wartości indeksów, od jakich przyznają znaczek. Indeksy są w wyniku porównania ze standardową oponą testową, która ma bieżnik opony letniej. Uzyskanie lepszych wyników zimowych przy lekkim "uzimowieniu" bieżnika nie powinno być problemem. Otrzymanie znaczka za przejście procedury badawczej niesie dla finalnego użytkownika tylko jedną pewną informację. Tabelka energoefektywności przesuwa się o jedna literkę w górę. Np bez znaczka opona była oznaczona literą C, po testach zimowych i ze śnieżynką będzie to już litera B. Ot taka nagroda dla producenta, że nie szedł pod prąd i poddał się urzędowym procedurom. A klient będzie myślał że na letniej i całorocznej litera B oznacza to samo.
Kopiąc w iternetach da się doszukać, co oznaczają same litery M+S. Przy europejskich oponach M+S jest zawsze obok śnieżynki, nie występują samodzielnie. Oznaczają zimowość opony. Na całorocznych są jeszcze oznaczenia letnie.
Same litery M+S oznaczają oponę całoroczną wg norm amerykańskich. Dodana śnieżynka to już opona zimowa. Tu jednak chciałem zwrócić uwagę, że nasze zimy, a amerykańskie mogą być inne... Fajnie to też widać co tam się dzieje na drogach kiedy ich mocniej przysypie i przymrozi.
Jeśli chodzi o zużycie paliwa, to większy, i to dużo większy wpływ ma pilnowanie ciśnienia w oponach. W sezonie zimowym jeżdżę na lekko niższym ciśnieniu, na większej powierzchni styku. Jest wyraźna widoczna różnica w zużyciu paliwa. Owszem, częściowo również przez szybsze nagrzewanie się silnika. Ale na powrocie do normalnego ciśnienia zyskuje co najmniej 0,3l na 100. |
|
|
|
Hiszpan_JS
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 25 Lut 2019 Posty: 388 Skąd: KTA
|
Wysłany: 2020-04-29, 08:34
|
|
|
"Zawsze" i "nigdy" to ostateczne stwierdzenia. Lepiej nie wypowiadać się tak radykalnie . sluka napisał/a: | Przy europejskich oponach M+S jest zawsze obok śnieżynki, nie występują samodzielnie. | Wszystkie opony AT i MT mają oznaczenie M+S, ale rzadko mają śnieżynkę. |
_________________ Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
----------------------------
Witaj Gość
|
|
|
|
sluka
Marka: Suzuki
Model: Vitara 1,4 Boosterjet AllGrip Hybrid
Napęd: 4x4
Dołączył: 25 Mar 2020 Posty: 97
|
Wysłany: 2020-04-29, 15:48
|
|
|
Tak, ale fabryczne do DD też mają M+S, a trudno je zakwalifikować jako oponę AT. Same M+S jest tylko deklaracją producenta, na takie rynki gdzie sama taka deklaracja wystarczy. Tam gdzie nie wystarczy, nawet nie przyznają się do tego. |
|
|
|
Black Dusty
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2018
Dołączył: 05 Lis 2019 Posty: 347
|
Wysłany: 2020-04-29, 17:47
|
|
|
Oj tam, oj tam, myślałem że już wyjaśniliśmy że na oponach kiepsko się znasz a tymczasem dalej brniesz na grunt który jest Ci dość kiepsko znany. Nie wystarczy coś poczytać i udawać wszystkowiedzącego, trzeba jeszcze zrozumieć co przeczytałeś.
sluka napisał/a: | Przy europejskich oponach M+S jest zawsze obok śnieżynki, nie występują samodzielnie. |
jak to się ma do tego
sluka napisał/a: | Tak, ale fabryczne do DD też mają M+S, a trudno je zakwalifikować jako oponę AT | i nie mają śnieżynki, i nie są Amerykańskie. |
|
|
|
Black Dusty
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2018
Dołączył: 05 Lis 2019 Posty: 347
|
Wysłany: 2020-04-29, 17:56
|
|
|
sluka napisał/a: | W sezonie zimowym jeżdżę na lekko niższym ciśnieniu, na większej powierzchni styku. Jest wyraźna widoczna różnica w zużyciu paliwa. |
Robisz błąd bo nie wiesz jak pracuje opona. Opona ma być napompowana optymalnym ciśnieniem jakie przewidział producent bo robiąc tak jak Ty ewidentnie jeździsz tylko na ich brzegach gdyż środek zbyt się ugina, i nie ma należytego kontaktu z podłożem, stąd większe zużycie paliwa i jednocześnie mniejsza przyczepność. Zmniejszanie ciśnienia stosuje się tylko doraźnie na potrzebę chwili a nie na stałe. |
|
|
|
sluka
Marka: Suzuki
Model: Vitara 1,4 Boosterjet AllGrip Hybrid
Napęd: 4x4
Dołączył: 25 Mar 2020 Posty: 97
|
Wysłany: 2020-04-29, 19:08
|
|
|
Zapewniam cię, że nie jeżdżę po brzegach. Aż na takich flakach nie jeżdżę. Jest większe zużycie paliwa, bo jest większe tarcie toczne. Wiem to i jestem tego świadom. Zmniejszanie ciśnienia się stosuje jak się wie co robi i dlaczego. Jak się nie wie to wypada stosować się do zaleceń. Nie wiesz, nie kombinuj. Czy zmieniasz ciśnienie za każdym razem kiedy zmianiasz obciążenie? Nie to jeździsz nie optymalnie. Czy znając zalecane ciśnienie dla opon 215mm wiesz jakie ciśnienie powinno być w 205mm lub 225mm? Stosując optymalne dla 215mm będziesz nieoptymalny dla innych szerokości. Wszytko ma swój cel. optymalne ciśnienie to kompromis pomiędzy przyczepnością, a zużyciem paliwa. Ale jest jeszcze jeden aspekt optymalności - szerokość felgi. Czy wiesz że do DD optymalniejsza jest felga o szerokości 7J od stosowanych 6,5J. Ta sama przyczepność, a tarcie toczne zmniejszone o 4%. Ale jeśli felga 6,5J wraz z oponą, będzie bardziej tolerancyjna na niskie ciśnienia, to jest lepsza czy gorsza? Parametrów jest wiele i aby nie wprowadzać mętliku w głowach kupujących producent zaleca pewien zakres ciśnień w zależności od sposobu używania pojazdu. I to jest dobre rozwiązanie dla 99% kierowców.
O zużywaniu się brzegów wiem, bo to chyba standardowa informacja przy kursie na prawo jazdy. Każdego tym nakarmią. I jest to prawdziwa informacja w pewnych warunkach - bardzo niskiego ciśnienia w oponie. Za to obrazek jaki przy okazji pokazują był prawdziwy przy totalnym flaku. Przy niskim ciśnieniu, ale nie flaku dalej będziesz jechać pełnej szerokości śladem, ale krawędzie będą się zużywać szybciej. Zużycie paliwa pójdzie w górę, ale czy przyczepność zmierzyłeś, czy powtarzasz tak jak cię nauczono? Dziwnym trafem, po odpuszczeniu powietrza w piachu się jedzie, a na zalecanym nie. To z jakim zjawiskiem mamy do czynienia? Czyż nie ze zwiększoną przyczepnością? |
|
|
|
ddaria74
Marka: dacia
Model: duster
Silnik: 1.5 dCi 110KM
Wersja: Duster
Napęd: 4x4
Rocznik: 2014
Wiek: 50 Dołączył: 18 Lut 2018 Posty: 58 Skąd: Rogalinek
|
Wysłany: 2020-05-02, 14:43 opony a/t ? wielosezon...
|
|
|
tak sobie przeglądam oponki i za interesowały mnie trzy rodzaje - czy ktoś miał do czynienia którąś z nich?...
Bridgestone dueler a/t 001 [ +/- 405zł ]
Matador mp72 izzarda a/t 2 [+/- 435zł ]
Roadcruza ra1100 [+/- 345zł ]
pozdrawiam |
|
|
|
piku
Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: TCe 130
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 12 Mar 2013 Posty: 933 Skąd: Prawiedniki
|
Wysłany: 2020-05-02, 16:18 Re: opony a/t ? wielosezon...
|
|
|
ddaria74 napisał/a: | za interesowały mnie trzy rodzaje Bridgestone dueler a/t 001 [ +/- 405zł ]
Matador mp72 izzarda a/t 2 [+/- 435zł ] Roadcruza ra1100 [+/- 345zł ] |
Zastanawiam się, czym się kierowałeś: dwie z nich są całoroczne, trzecia - letnia...Jedna mają 2 lata gwarancji, kolejne 5, kolejne - do 7... Ceny też dość odmienne: od 345 do 435 zł.
Zatem: czym się kierowałeś tworząc taki właśnie zestaw/wybór? |
_________________ Piotrek |
|
|
|
ddaria74
Marka: dacia
Model: duster
Silnik: 1.5 dCi 110KM
Wersja: Duster
Napęd: 4x4
Rocznik: 2014
Wiek: 50 Dołączył: 18 Lut 2018 Posty: 58 Skąd: Rogalinek
|
Wysłany: 2020-05-03, 12:12
|
|
|
..czym się kierowałem hmm troszkę ceną troszkę funkcjonalnością i troszkę wyglądem... |
|
|
|
piku
Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: TCe 130
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 12 Mar 2013 Posty: 933 Skąd: Prawiedniki
|
Wysłany: 2020-05-03, 20:22
|
|
|
Czy to mają być jedyne opony, na dodatek całoroczne (wielosezonowe), czy tez zestaw do zabaw weekendowych i wakacyjnych? Zdecydowałeś się na któreś z nich?
Ja mam drugi komplet opon (właściwie - trzeci, bo przecież mam też zimówki), ale założony na proste stalowe felgi służy mi do wyjazdów rekreacyjnych, gdy spodziewam się szutrówek, jazdy lasem itp. - to są Yoki G12, 215/65r16. Sprawdzają się. |
_________________ Piotrek |
|
|
|
Godefroy_1987
Marka: Dacia
Model: Duster 150KM, 4x4
Dołączył: 15 Lis 2020 Posty: 16
|
Wysłany: 2021-01-14, 20:02
|
|
|
Czekam na odbiór Dustera i właśnie tak się zastanawiam nad oponami, prawdopodobniej auto będzie na letnich (nie wiem jakich). Na pewno będę chciał całoroczne, jakieś wytrzymalsze założyć, ale przy felgach 17" jest kłopot wybrać coś typu H/T bo zbyt niski profil. A nie chcę się pozbywać na starcie fajnych felg, bo nie da się ukryć - wyglądają ładnie...
Z początku myślałem, że założę większe - 215/65/r17, ale nie wziąłem pod uwagę braku homologacji i to wyjście odpada przy nowym aucie z wykupionym AC. |
|
|
|
wojtek013
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi 115KM
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2020
Dołączył: 01 Wrz 2020 Posty: 45 Skąd: KR
|
Wysłany: 2021-01-14, 21:16
|
|
|
Kilka osób ma Geolandary i sobie chwali. Ja mam je za krótko, więc nie powiem za wiele. Na śniegu wydają się przyzwoite - łatwiej ruszyć niż się zatrzymać, ale to pewnie zasługa 4x4. W błocie, czy innym piachu nie miałem okazji; na asfalcie OK, chyba nawet cichsze niż fabryczne krzywe Duelery. |
|
|
|
Albert.J
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.0 TCe 100
Wersja: Prestige
Napęd: 4x2
Rocznik: 2020
Dołączył: 04 Sty 2021 Posty: 1 Skąd: Kielce
|
Wysłany: 2021-01-14, 22:21
|
|
|
Cytat: |
Z początku myślałem, że założę większe - 215/65/r17, ale nie wziąłem pod uwagę braku homologacji i to wyjście odpada przy nowym aucie z wykupionym AC.
|
W pon odbieram dustera i też kupuje wielosezonówki, homologacja jest tylko na 215/60/17? |
|
|
|
Kapitan Shinobi
Predator
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 130
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Dołączył: 10 Gru 2019 Posty: 392
|
Wysłany: 2021-01-15, 00:04
|
|
|
Homologacja homologacją, ale to dwa różne rozmiary. Ten większy nie koniecznie zda egzamin. Z jakiegoś powodu producent wybrał i zaleca takie a nie inne rozmiary (tudzież ich zamienniki), i tego bym się trzymał. Oczywiście można założyć sobie większe opony, tylko trzeba brać poprawkę na pewne mechanizmy:
- większe opony mogą haczyć przy pełnym skręcie kół
- większe opony mogą ocierać przy pełnym/większym obciążeniu (np. jadę sam i jest ok, wsiada 4 kumpli i nagle jest problem)
Z drugiej strony akurat SUVy mają dość duży skok zawieszenia, i zwykle dużo miejsca (pod nadkolami), więc ludzie czasami dość swobodnie "żąglują" rozmiarami. A to bo lepiej wygląda, a to bo lepiej się jeździ na wyższym profilu, a to bo akurat mój rozmiar jest drogi, a ten był w lepszej cenie... |
|
|
|
|