Pliki cookie sa wykorzystywane do reklam spersonalizowanych oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jezeli nie blokujesz plikow cookies, to zgadzasz sie na ich uzywanie oraz zapisanie w pamieci urzadzenia.
Polityka Prywatnosci/Ciasteczek
  
AKCEPTUJE
DACIA DUSTER forum - KLUB POLSKA Strona Główna DACIA DUSTER forum - KLUB POLSKA
Forum nieoficjalnego Klubu Dacia Duster

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
System Start-stop
Autor Wiadomość
Kapitan Shinobi
Predator

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 130
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Dołączył: 10 Gru 2019
Posty: 392
Wysłany: 2020-02-03, 22:34   System Start-stop

Kilka moich uwag odnośnie systemu SS (tak wiem, w skrócie źle brzmi).

Jestem na świeżo po trasie i powiem tak - całkiem zmieniło mi się nastawienie do SS'a. przynajmniej jeśli chodzi o trasę. Z premedytacją go nie wyłączałem, chciałem sprawdzić jak się z nim będzie mi jechało. Nadmienię, że dotychczas, jeżdżąc głównie po mieście, praktycznie zawsze wyłączałem. No i do sedna - idzie się nawet przyzwyczaić. Fakt, że nie było dużych korków, właściwie to praktycznie nie było, wszystkie światła na raz przejechane, jedno czy dwa ronda zawalone, ale bez przesady. I nawet mi to jego wyłączanie i włączanie nie przeszkadzało.

Za to dziś, już normalnie, po mieście, nieprzyjemnie mnie zaskoczył. Zapomniałem se go wyłączyć, no i chciałem wykonać szybki manewr, a tu bach. Jak to mówią, "on mu gaz, a on mu zgasł". No i znów nie lubię start-stopa ;-) . Zresztą w mieście robię zwykle krótkie trasy, silnik ledwo co się nagrzewa do optymalnej temp., i mam z tyłu głowy jakiś taki imperatyw (w sumie nie wiem czy to dobre słowo), że powinienem wyłączyć SS, żeby mi (w sensie silnikowi) nie dokładał "zimnych rozruchów". Teoretycznie on powinien być zabezpieczony przed gaszeniem silnika, zanim ten osiągnie odpowiednią temp., ale kto go tam wie. Także chyba tu, u siebie, będę jeździł bez SS'a, a w trasy, gdzie zmienia się moje nastawienie, i jakoś łatwiej się z nim dogadać, nawet mi nie wadzi.
A te kilka-kilkanaście wyłączeń, które wykona, przynajmniej teoretycznie zmniejszą zużycie paliwa.
A jakie są wasze odczucia?

PS.
Ciekawe, jak będzie reagował ten cały FAP na te dodatkowe rozruchy z biegiem lat (i kilometrów).
 
     
klazow

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 150
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 04 Lis 2019
Posty: 691
Skąd: Legnica
Wysłany: 2020-02-04, 00:04   

Na początku podchodziłem do SS jak pies do jeża.
Ale chyba się powoli przekonuję. Nawet gdy czasem nie zadziała (pewnie akumulator wymaga podładowania), to mi przykro jest :mrgreen:
To, że do dynamicznej jazdy SS nie pasuje to też zauważyłem. No ale wtedy przed ruszeniem i tak noga jest na sprzęgle (wiem, tak robić się nie powinno) więc SS się nie wtrąca.
 
     
Klombik92

Marka: Dacia
Model: Duster I FL
Silnik: 1.6 16V LPG
Wersja: Open
Napęd: 4x2
Rocznik: 2017
Wiek: 31
Dołączył: 22 Sty 2020
Posty: 68
Wysłany: 2020-02-04, 07:56   

System S&S oczywiście bierze pod uwagę poziom napięcia akumulatora, temperaturę płynu chłodzącego, a nawet temperaturę zewnętrzną i jeszcze kilka innych i związku z tym (teoretycznie) głupi nie jest i krzywdy silnikowi nie da zrobić. Natomiast oszczędności wynikające z korzystania z tego systemu w normalnych warunkach są marginalne.
System S&S był wprowadzony kiedy zaostrzały się normy emisji, a test laboratoryjny pomiaru zużycia paliwa, emisji CO₂ oraz emisji zanieczyszczeń w samochodach osobowych trwała 60 min, przy czym 20 min auto miało być na postoju. Więc system S&S miał wyłącznie obniżyć czerwone słupki producentów samochodów w tych właśnie testach.
Na pewno wiecie, że system S&S to droższy akumulator, droższy alternator i niepotrzebne targanie silnikiem podczas każdorazowego rozruchu.
 
     
Stary Maciej

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 23 Paź 2019
Posty: 140
Wysłany: 2020-02-04, 09:07   

Nie zgodzę się z moim przedmówcą w kwestii : "głupi nie jest i krzywdy silnikowi nie da zrobić". Niestety każdy rozruch niszczy silnik. Oczywiście na zimno znacznie bardziej ( i tutaj S&S pilnuje żeby takich rozruchów nie było) ale i na ciepło też. Po prostu tarcie kontra smarowanie.
 
     
Klombik92

Marka: Dacia
Model: Duster I FL
Silnik: 1.6 16V LPG
Wersja: Open
Napęd: 4x2
Rocznik: 2017
Wiek: 31
Dołączył: 22 Sty 2020
Posty: 68
Wysłany: 2020-02-04, 10:24   

Stary Maciej, Nie przesadzajmy z tym niszczeniem silnika ;-) to są jego normalne warunki pracy i do tego został zaprojektowany. Gorzej to podwyższone zużycie rozrusznika, alternatora i akumulatora.
 
     
Hiszpan_JS


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 25 Lut 2019
Posty: 388
Skąd: KTA
Wysłany: 2020-02-04, 10:36   

Klombik92 napisał/a:
to są jego normalne warunki pracy i do tego został zaprojektowany.
Nie prawda. Rozruch to nie są normalne warunki pracy silnika i nie do tego został skonstruowany. Moment rozruchu to najbardziej destrukcyjna chwila w jego życiu (Moment kiedy rozrusznik zaczyna kręcić ale brak jeszcze ciśnienia oleju)
_________________
Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
----------------------------
Witaj Gość :-)
 
     
miela

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Dołączył: 19 Lis 2018
Posty: 95
Skąd: DKL
Wysłany: 2020-02-04, 10:42   

Mi się tam podoba S&S. Nie wyłączam. Jest, to niech działa. Może silnik się bardziej zużywa, ale z tego co wiem, to oprócz specjalnego akumulatora, jest też inny rozrusznik. Poza tym, że rozruch niszczy silnik. No dobra, wszystko niszczy silnik i auto. Samochód jest od tego, żeby się zużywał.

Zobaczę za parę lat, czy S&S dobije mi silnik. Pók co podoba mi się, że jak stoję na światłach minutę to silnik się wyłącza.

S&S naprawdę głupi nie jest. Ostatnio ze 2 tygodnie mi się nie włączał - a byłem świeżo po trasie, więc akumulator pownien być naładowany (ponad 1300 km w 3 dni). No ale zima, trochę krótkich tras i nawetw kolejnej dłuższej się nie załączał. A teraz znów zaczął, gdy zrobiło się cieplej.
_________________
Duster 1.6 SCe 4x4
 
     
Hiszpan_JS


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 25 Lut 2019
Posty: 388
Skąd: KTA
Wysłany: 2020-02-04, 11:12   

miela napisał/a:
ale z tego co wiem, to oprócz specjalnego akumulatora, jest też inny rozrusznik.
Masz racje. Są, a przynajmniej powinny być, wzacniane. Ale chodzi głównie o zużycie samego silnika.
miela napisał/a:
No dobra, wszystko niszczy silnik i auto. Samochód jest od tego, żeby się zużywał.
Tylko dlaczego ma się niszczyć szybciej? Ja sobie nie życzę :-P .
_________________
Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
----------------------------
Witaj Gość :-)
 
     
Stary Maciej

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 23 Paź 2019
Posty: 140
Wysłany: 2020-02-04, 12:57   

Tak jak napisał HISZPAN, ja też sobie nie życzę. Mieszkamy w różnych miastach ,pokonujemy różne trasy w różnym stylu. Jakaś umowna trasa do pracy z sygnalizacją świetlną małym korkiem przed włączeniem się do ruchu. Niech będzie kilka dodatkowych rozruchów dzięki S&S. Na przykład 6. Razy 2 bo z pracy też wracamy,x 200 dni pracy w roku, x 5lat posiadania auta=12000 nikomu niepotrzebnych rozruchów. Do tego dochodzą wszelkie inne wyjazdy z dodatkowymi rozruchami. Ja uważam że jest to szkodliwe dla silnika. Amen
 
     
Stary Maciej

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 23 Paź 2019
Posty: 140
Wysłany: 2020-02-04, 13:00   

A tak w ogóle to chyba w AUTO ŚWIECIE był test systemów start- stop w różnych markach samochodów. To było dość dawno więc tylko podam ocenę końcową systemu - SHIT.
 
     
miela

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Dołączył: 19 Lis 2018
Posty: 95
Skąd: DKL
Wysłany: 2020-02-04, 13:11   

No nie ma wiarygodnych badań, albo ich nie znam. Nie wiem czy auto podczas rozruchu wyprodukuje więcej zanieczyszczeń niż jakby w czasie od wyłączenie momentu ruszenia cały czas pracowało. Pomnożyć to przez ileś aut, które stoją na światłach/włączają się do ruchu i może zanieczyszenie miasta jest mniejsze?
Też jakaś wartość.

Tu podobnie jak w przypadku aut elektrycznych trzeba by wziąć pod uwagę koszty produkcji i utylizacji elementów, które musiały być wzmocnione do pracy S&S.

Hiszpan_JS, no też bym nie chciał. Ale co zrobić. To tylko rzecz. Dla mnie auto to tylko auto jednak, ma jeździć, a zużywanie się jest konsekwencją tego.

Stary Maciej, tobie te rozruchy były niepotrzebne, ale może ludziom z trasy poprawiły jakość powietrza, mniej hałasu itd. Ja jeżdżąc bez S&S wyłączałem silnik zawsze przed przejazdami kolejowymi i jak było widać, że postoję dłużej niż minutę. Nie wiem jak oszczędność benzyny ma się w takim przypadku do szybszego zużycia silnika, no ale jakoś psychiicznie mi z tym lepiej.

W jakimś artykule o S&S czytałem, że nawet jak auto będzie zgaszone przez 5s, to już zaoszczędza benzynę (licząc również koszty rozruchu). Trzeba zawsze z ograniczonym zaufaniem podchodzić do takich stwierdze w prasie czy Internecie, ale cóż. Nie jestem ekspertem, więc przyjmuję to za dobą monetę i S&S nie wyłączam :)

Ale też masz rację, że każdy robi inne trasy. Ja często jadąc gdzieś po okolicy nie mam okazji do zobaczenia S&S w akcji, no może czasem jak się włączam do ruchu. Więc też mniej na to zwracam uwagę.
_________________
Duster 1.6 SCe 4x4
 
     
gogol

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi 110KM
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Rocznik: 2018
Dołączył: 09 Maj 2018
Posty: 127
Wysłany: 2020-02-04, 13:12   

Osobiscie wylaczam to ustrojstwo. Ostatnio jadac przez miasto, przede mna toczylo sie cos z niemieckiej motoryzacji (w tej chwili nie pamietam co to bylo dokladnie). Na przestrzeni poltora kilometra (pare skrzyzowan, generalnie korek i jazda max 20 km/h), samochod gasl i zapalal tak mniej wiecej 12x :) wybaczcie ale podziekuje za takie rozwiazanie ;)
_________________
http://www.dusterklub.pl/viewtopic.php?p=19286
 
     
Hiszpan_JS


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 25 Lut 2019
Posty: 388
Skąd: KTA
Wysłany: 2020-02-04, 16:42   

Nie jestem specjalistą. To tylko moje przemyślenia. Piszecie że system S&S jest ECO. Według mojej (nieco zardzewiałej :-) ) wiedzy dawka rozruchowa na pompie wtryskowej jest 2-3 razy większa niż przy pracy silnika na wolnych obrotach. Spalanie? Chyba na tym forum czytałem test jazdy z włączonym i wyłączonym S&S. Różnica to 0,3 l/100 km. No bez jaj. To równie dobrze był błąd pomiaru. Następna sprawa, akumlator. Wytrzymuje ok. połowę okresu w porównaniu do auta bez S&S. Czyli dużo więcej odpadów do utylizacji... Można tak bez końca. Gdzie to ECO???!!!
_________________
Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
----------------------------
Witaj Gość :-)
 
     
Black Dusty

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2018
Dołączył: 05 Lis 2019
Posty: 346
Wysłany: 2020-02-04, 18:04   

SS od dawna jest symbolem ZŁA :evil:
 
     
klazow

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 150
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 04 Lis 2019
Posty: 691
Skąd: Legnica
Wysłany: 2020-02-04, 21:29   

Zaintrygowała mnie Wasza dyskusja.
Powyżej pisałem jedynie o odczuciach z korzystania z systemu. Co do wpływu na auto to generalnie myślałem jak napisał Klombik92. Logicznym wydaje się bowiem, że jak producent coś zamontował, to i cała reszta powinna być do tego dostosowana…
Ale logika logiką, a życie życiem :-/ .
Poklikałem trochę w necie i „zgłupiałem” do reszty.
Teorie są skrajnie różne. Od zachwytów nad systemem, który „szkodliwość pracy na biegu jałowym eliminuje” po teorie spiskowe pasujące do tego co Black Dusty napisał.
Oczywiście w stanie „zgłupienia” żyć się nie da. Wybrałem coś, co uznałem za wiarygodne, sensowne i czym kierować się będę:
https://www.autocentrum.p...j-eksploatacji/
W sumie to odczytuję to tak, że racja w powstałej tu wymianie myśli jest po obu stronach. System „dowala” silnikowi bardziej niż ten może na dłuższą metę wytrzymać ale są środki zaradcze mające szkodliwość minimalizować. Tylko, że skuteczność tych środków ocenić będzie można dopiero za kilka lat (nie bardzo uśmiecha mi się być królikiem doświadczalnym). No i w razie dajmy na to dopuszczenia do czasowego obniżenia jakości oleju (lub zalania silnika jakąś podróbką) skutki mogą być przez ten system dużo bardziej przykre.
Z tego wniosek jest taki, że skoro auto na wiele lat kupiłem, to z „SS” rozwód wziąć muszę.
Szkoda bo zaczynałem lubić to coś używać :-(

Ps1.
A na przejeździe kolejowym sam silnik zgaszę.

Ps2
miela napisał/a:
...Może silnik się bardziej zużywa...,


Przyznaj się kiedy następne auto planujesz :mrgreen:
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,08 sekundy. Zapytań do SQL: 10