|
DACIA DUSTER forum - KLUB POLSKA
Forum nieoficjalnego Klubu Dacia Duster
|
Kilka Pytań świeżaka |
Autor |
Wiadomość |
miela
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Dołączył: 19 Lis 2018 Posty: 95 Skąd: DKL
|
Wysłany: 2020-02-10, 16:59
|
|
|
LESNICZYy napisał/a: | miela napisał/a: | LESNICZYy, czyli jakie są optymalne obroty? 2000?
Jaką szkodę wyrządzam? |
To co powyżej i do tego układ tłokowo-korbowy ma za niskie obroty , panewki cierpią . W skrzyni biegów wgniatają się koła zębate itp . Nie wiedziałeś o tym ?
2000 obr |
Poważnie pytam, a tu jakieś takie śmieszki. Nie wiem po co. Lepiej ci z tym?
Myślałem, że można zapytać bez szydery. Ale ok, widzę, że nie można. |
_________________ Duster 1.6 SCe 4x4 |
|
|
|
Hiszpan_JS
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 25 Lut 2019 Posty: 388 Skąd: KTA
|
Wysłany: 2020-02-10, 17:03
|
|
|
Szkodę wyrządzasz po pierwsze kieszeni: silnik na tak niskich obrotach pali więcej niż przy obrotach bliskich max momentowi. Po drugie szkodę wyrządzasz samemu silnikowi: przy za niskich obrotach po d... dostają panewki, główne i korbowodowe. Cały układ przeniesienia napędu (sprzęgło, skrzynia biegów). Po trzecie szkodę wyrządzasz środowisku. Jeżdżąc na tak niskich obrotach, silnik produkuje więcej zanieczyszczeń.
https://autokult.pl/5762,czym-grozi-jazda-na-zbyt-niskich-obrotach |
_________________ Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
----------------------------
Witaj Gość
|
|
|
|
LESNICZYy
Marka: DACIA
Model: DUSTER K4M STAG Q-BOX
Silnik: 1.6 16V
Napęd: 4x2
Rocznik: 2014
Dołączył: 01 Wrz 2018 Posty: 701 Skąd: SZO
|
Wysłany: 2020-02-10, 17:07
|
|
|
miela napisał/a: | LESNICZYy napisał/a: | miela napisał/a: | LESNICZYy, czyli jakie są optymalne obroty? 2000?
Jaką szkodę wyrządzam? |
To co powyżej i do tego układ tłokowo-korbowy ma za niskie obroty , panewki cierpią . W skrzyni biegów wgniatają się koła zębate itp . Nie wiedziałeś o tym ?
2000 obr |
Poważnie pytam, a tu jakieś takie śmieszki. Nie wiem po co. Lepiej ci z tym?
Myślałem, że można zapytać bez szydery. Ale ok, widzę, że nie można. |
Gdzie widzisz śmieszki i szydere ?
Człowiek CI doradza a ty masz jakieś pretensje . I kto tu jest chory . |
|
|
|
miela
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Dołączył: 19 Lis 2018 Posty: 95 Skąd: DKL
|
Wysłany: 2020-02-10, 17:24
|
|
|
LESNICZYy napisał/a: | miela napisał/a: | LESNICZYy napisał/a: | miela napisał/a: | LESNICZYy, czyli jakie są optymalne obroty? 2000?
Jaką szkodę wyrządzam? |
To co powyżej i do tego układ tłokowo-korbowy ma za niskie obroty , panewki cierpią . W skrzyni biegów wgniatają się koła zębate itp . Nie wiedziałeś o tym ?
2000 obr |
Poważnie pytam, a tu jakieś takie śmieszki. Nie wiem po co. Lepiej ci z tym?
Myślałem, że można zapytać bez szydery. Ale ok, widzę, że nie można. |
Gdzie widzisz śmieszki i szydere ?
Człowiek CI doradza a ty masz jakieś pretensje . I kto tu jest chory . |
Pytam, czy 2000 obrotów to są niskie obroty a ty napisałeś:
Cytat: | 2000 obr |
To jest odpowiedź, której być może nie zrozumiałem - za małe, dużo za małe? Naprawdę chciałem się tylko dowiedzieć.
Hiszpan_JS, czyli jak dobrze rozumiem, jeśli silnik jest jeszcze w miarę elastyczny, to nie są to za niskie obroty? Nie mówię, że mi silnik nie drży, bo wiem, że tego być nie powinno. Po prostu starałem się zawsze jechać na maksymalnie niskich obrotach. Bardziej w przedziale 2-2.5 niż >3. Oczywiście w zależności od okoliczności, bo nie piłuję tak jak jadę pod górę.[/b] |
_________________ Duster 1.6 SCe 4x4 |
|
|
|
Hiszpan_JS
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 25 Lut 2019 Posty: 388 Skąd: KTA
|
Wysłany: 2020-02-10, 17:32
|
|
|
Pytanie: miela napisał/a: | LESNICZYy, czyli jakie są optymalne obroty? 2000? |
Odpowiedź: LESNICZy napisał/a: | 2000 obr. |
Mnie to się wydaje całkiem logiczne . |
_________________ Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
----------------------------
Witaj Gość
|
|
|
|
Hiszpan_JS
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 25 Lut 2019 Posty: 388 Skąd: KTA
|
Wysłany: 2020-02-10, 17:36
|
|
|
Tak jest dobrze Cytat: | Bardziej w przedziale 2-2.5 | Nawet powiedziałbym do 3 tys. obr.
Jeżeli nie będziesz zchodził poniżej 2000 to nikomu krzywda sie nie stanie.
Ale ja przecież nie jestem jakimś guru , może ktoś ma inny pogląd i potrafi go przejrzyście udowodnić. |
_________________ Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
----------------------------
Witaj Gość
|
|
|
|
LESNICZYy
Marka: DACIA
Model: DUSTER K4M STAG Q-BOX
Silnik: 1.6 16V
Napęd: 4x2
Rocznik: 2014
Dołączył: 01 Wrz 2018 Posty: 701 Skąd: SZO
|
Wysłany: 2020-02-10, 19:22
|
|
|
2000 przy jeździe z stałą predkością , jak przyśpieszasz to kręcisz do 3000 . Chodzi o to , że po zmianie biegu w klasycznej benzynie było minimum 2 tys obrotów .
Jak jest bardzo zimny silnik to można trochę niżej kręcić . |
|
|
|
Hiszpan_JS
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 25 Lut 2019 Posty: 388 Skąd: KTA
|
Wysłany: 2020-02-10, 21:03
|
|
|
Krótko, przejrzyście i na temat . |
_________________ Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
----------------------------
Witaj Gość
|
|
|
|
miela
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Dołączył: 19 Lis 2018 Posty: 95 Skąd: DKL
|
Wysłany: 2020-02-10, 21:50
|
|
|
LESNICZYy, Hiszpan_JS, dzięki panowie za wyjaśnienia. Czyli silnika nie niszczę :) |
_________________ Duster 1.6 SCe 4x4 |
|
|
|
Viktor
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x2
Rocznik: 2018
Wiek: 65 Dołączył: 21 Lip 2018 Posty: 170 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: 2020-02-10, 22:33
|
|
|
klazow napisał/a: | Kellwart napisał/a: | O jakich gwiazdkach mówicie? |
Tych opisanych w instrukcji Media-NAV na stronie PL.51. |
^^^
Tego do tej pory nie doczytałem i nie wiedziałem o takich 'ocenach'...
Czy pokazują się one po dojechaniu do końca wyznaczonej trasy, czy po prostu, włączam nawigację ot tak i po przejechaniu jakiegoś odcinka drogi, mogę zobaczyć co o mnie myśli moje autko ? |
|
|
|
pankracy
Marka: Dacia
Model: inny
Dołączył: 13 Sty 2020 Posty: 70
|
Wysłany: 2020-02-20, 20:14
|
|
|
Kellwart napisał/a: | O jakich gwiazdkach mówicie?
U mnie średnie spalanie to 7,3l, ale spiesząc się na autostradzie Duster spalił coś koło 16l leciałem między 150 a 180. |
Te 16 to pokazało chwilowe czy średnie. Bo jak chwilowe to normalne. Jak średnie to bardzo dużo jak na taką moc. |
|
|
|
Kapitan Shinobi
Predator
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 130
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Dołączył: 10 Gru 2019 Posty: 392
|
Wysłany: 2020-02-20, 22:41
|
|
|
miela napisał/a: | Kapitan Shinobi, powyżej 100 km/h rzeczywiście wolno przyspiesza na 6. biegu.
Możesz coś wiecej napisać, o niskich obrotach? Ja z kolei zawsze starałem się utrzymać jak najniższe, ale zachowując płynną pracę silnika. W fabii bywa, że jadę 60 km/h i na 5. biegu. To chyba ma jakoś powyżej 1,5k obrotów. Jeśli jadę po równym to silnik pracuje równo. A im mniejsze obroty tym mniejsze spalanie, czy źle kojarzę?
W dusterze podobnie, przy 60 km/h mam już zwykle 6. bieg. Nie, że zawsze, ale jak jadę po równej drodze, spokojnie itd. Choć do podpowiedzi kiedy przełączać bieg podchodzę ostrożnie, bo wg mnie za szybko karze zwiększać. Jak robię wg wskazań, to obroty są za niskie mam wrażenie, że silnik się męczy. |
Co mam więcej napisać o obrotach?
Może tak :
- na szkoleniu na prawko uczono mnie "zmiana biegu przy 2500-3000 obrotów"
- mój ojciec podobnież mnie "szkolił".
Fakt, że dotyczyło to czasów, gdy auta były (w szczególności benzyny) wolnossące.
Samochody, które miałem dotychczas, też były bez turbo.
Generalnie zasada jest taka, że turbo daje wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach, zastępując wysoką pojemność. Ale turbo też potrzebuje się rozpędzić, czyli przy za niskich obrotach silnik nie pracuje w swoim optymalnym zakresie.
Tak jak już wspominałem, zmieniam biegi przy wyższych obrotach, mówiąc trywialnie, żeby za nisko nie spadły, co za tym idzie, żeby lepiej wykorzystać dostępną moc/moment.
Ile te 1.3 turbo może mieć mocy przy dajmy na to 1500 obr? 30-40%? Wątpię, żeby wyciągało więcej.
Ok 40% ze 130 to ok 52 konie. Czyli do napędu auta o aerodynamice cegły i wadze 1300 kg, mamy 50 koni.
Tak wiem, że w sumie wystarczy, stary Ursus C360 miał mniej więcej tyle koni z 4l silnika, a ważył swoje i do tego jeszcze nie rzadko ciągnął przyczepę albo i dwie.
Wiem też, że posiadacze G klas mogą parsknąć śmiechem, na słowa "aerodynamika cegły i 1300 kg", ale oni mają 4-5 litrów V-ósemki, właśnie po to, żeby to niwelować.
Moje odczucia są takie, że auto lepiej "idzie" jak nie słucham tej eco-niańki, czy jak jej tam. No więc mam ją w poważaniu głębokim. Może i nawet jest to połączone z większym zużyciem paliwa, ale
- po pierwsze, jak mawiał Lord Farquaad "jest to poświęcenie, na które jestem gotów"
- po drugie - lepiej mi się jeździ
- po trzecie - mój stan wiedzy na dziś jest taki, że za niskie obroty szkodzą silnikowi. Podkreślam ZA NISKIE, nie niskie. Niskie to 2-2,5 tys. Za niskie to poniżej 2 000.
Trzeba też wziąć pod uwagę, że inaczej ma się sprawa w małym miejskim autku, a inaczej w dużym, luksusowym suvie. Inaczej też w turbo dieslu, inaczej w benzynie.
Swego czasu jeździłem Fabią kombi 1.9 SDI (i to nie błąd - nie TDI). To ten sam sam silnik, volkswagenowskie TDI, wykastrowane o turbinkę. Miał <uwaga, proszę o werble>: 64 konie. Słownie 64. Wierzcie lub nie, ale poniżej 2 tys w ogóle nie było czym jechać. Za to raz rozbujałem ją do licznikowych 170. Trwało to dwa dni robocze , ale dało się. Jestem skłonny uwierzyć, że fabinką z 1.9 TDI, spokojnie da się jeździć poniżej dwójki. Ale raz, że ma 25 koni więcej, dwa - że właśnie turbinka ją "wyciągnie".
Jeszcze jeden aspekt. Inaczej jeździ się w przypadku "no jeżdżę głównie sam, po mieście" vs "auto rodzinne, jeździ komplet pasażerów, a i nierzadko bagażnik po dach".
Oba te przypadki mogą dotyczyć wspomnianej, przykładowej Fabii, i wrażenia kierowców (nawet przy tym samym silniku) będą skrajnie różne. |
|
|
|
klazow
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 150
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 04 Lis 2019 Posty: 691 Skąd: Legnica
|
Wysłany: 2020-02-21, 01:42
|
|
|
Kapitan Shinobi napisał/a: |
- na szkoleniu na prawko uczono mnie "zmiana biegu przy 2500-3000 obrotów"
- mój ojciec podobnież mnie "szkolił". |
Jak ja prawko robiłem, to obrotomierz był wielkim wodotryskiem.
Nauki pobierałem (od instruktora i ojca) na zasadzie: taka prędkość - taki bieg oraz: "gaz wyczuć musisz". Samochód (zaczynałem od Zaporożca) też w nauce pomagał. Jak z czuciem gazu było nie tak, to gasł (wariant optymistyczny) lub się zalał (wtedy pchanie i czekanie).
Dzisiejsze auta są bardzo elastyczne. Jadą niemal przy każdej konfiguracji bieg-obroty-prędkość ale przecież kierujący czuje, czy auto "idzie" czy się męczy. |
|
|
|
klazow
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 150
Wersja: Prestige
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 04 Lis 2019 Posty: 691 Skąd: Legnica
|
Wysłany: 2020-02-21, 01:48
|
|
|
Viktor napisał/a: | Czy pokazują się one po dojechaniu do końca wyznaczonej trasy, czy po prostu, włączam nawigację ot tak i po przejechaniu jakiegoś odcinka drogi, mogę zobaczyć co o mnie myśli moje autko ? |
Pokazują średnią od ostatniego zrestartowania.
Sam decydujesz kiedy je oglądasz. Trzeba poprzez menu z wizytą do nich się udać. |
|
|
|
pankracy
Marka: Dacia
Model: inny
Dołączył: 13 Sty 2020 Posty: 70
|
Wysłany: 2020-03-07, 08:54
|
|
|
Czy to prawda, że 1.0 Tce ma inne słabsze zawieszwnie z tyłu. |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
| Strona wygenerowana w 0,02 sekundy. Zapytań do SQL: 10 |
|
|