Pliki cookie sa wykorzystywane do reklam spersonalizowanych oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jezeli nie blokujesz plikow cookies, to zgadzasz sie na ich uzywanie oraz zapisanie w pamieci urzadzenia.
Polityka Prywatnosci/Ciasteczek
  
AKCEPTUJE
DACIA DUSTER forum - KLUB POLSKA Strona Główna DACIA DUSTER forum - KLUB POLSKA
Forum nieoficjalnego Klubu Dacia Duster

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Hak
Autor Wiadomość
Cytrynola


Marka: Dacia
Model: Duster 2
Silnik: TCe 130
Wersja: Prestige
Napęd: 4x2
Rocznik: 2021
Dołączył: 14 Kwi 2021
Posty: 135
Wysłany: 2021-05-05, 16:52   

Z tego, co pamiętam cena bazowa to 1500 zł. U mnie to szło jako zestaw akcesoriów, więc nie wiem, ile finalnie wyszedł, ale różnica była +500 do haka stałego. My pierwotnie chcieliśmy zestaw hak + dywaniki, czy coś takiego, bo to wychodziło korzystniej, ale ostatecznie spuścili z ceny tego haka, że zapłaciliśmy tylko te 500 więcej.

Sytuacja przepisowa jest taka, że nie powinno się jeździć z hakiem, gdy go nie używasz. Na razie w Polsce to jest, jak jest i tego nie egzekwują, ale będziesz gdzieś dalej chciał pojechać i co Ci da wtedy oszczędność tych kilkuset złotych?

Przed chwilą sam sobie wreszcie spróbowałem, jak to się montuje - bajka, ale żeby ostudzić mój entuzjazm, zaczęło lać.
 
     
Hipolit
Ojciec dyrektor


Marka: Renault
Model: Koleos II
Napęd: 4x4
Dołączył: 17 Kwi 2020
Posty: 230
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2021-05-11, 14:40   

No proszę. Nie wiedziałem, że ASO montuje Westafalię. Z resztą oni sami nie wiedzieli, co to za hak, jak kupowałem Dustera w 2018. Czy ta Westafalia jest zamykana na kluczyk po wpięciu?
 
     
Cytrynola


Marka: Dacia
Model: Duster 2
Silnik: TCe 130
Wersja: Prestige
Napęd: 4x2
Rocznik: 2021
Dołączył: 14 Kwi 2021
Posty: 135
Wysłany: 2021-05-12, 10:53   

Tak, taki malutki. Sam montaż - banalny. Po wyciągnięciu kluczyka na zamek zakłada się plastikową zatyczkę, bo nie brudzić wnętrza zamka.

https://youtu.be/0DHIwGr24ro o samym haku od 7:00, kluczyk to ten czerwony element.

Sam montaż - https://youtu.be/ECE4tyjb-Ew od 3:23
 
     
Hipolit
Ojciec dyrektor


Marka: Renault
Model: Koleos II
Napęd: 4x4
Dołączył: 17 Kwi 2020
Posty: 230
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2021-05-12, 12:18   

Ok. Taki sam miałem w Outlanderze. Szkoda, że jak kupowałem Dustera to twierdzili, że mają w ofercie tylko na śruby albo niezamykany na klucz. Westafalia jakościowo jest chyba trochę lepsza niż haki ze Słupska. Przyjemniej tak mi się wydawało, jak porównywałem modele do Outlandera.
 
     
rozpruwacz

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 150
Wersja: Prestige
Napęd: 4x2
Rocznik: 2019
Dołączył: 12 Wrz 2020
Posty: 7
Wysłany: 2021-05-12, 13:16   

Witam,

Mam prośbę do szanownych forumowiczów o pomoc przy podłączeniu zasilania przyczepy w gnieździe 13 PIN.
Mianowicie, duster rocznik 2019, benzyna 4x2, hak i wiązka oryginalna (numery 8201700132, 8201698535 oraz 8201698536). Wszystko zmontowane według instrukcji i poza pinami 9 i 10 wszystko działa jak należy. Piny 9 i 10 w tej oryginalnej wiązce są wyprowadzone na dwa niepodłączone nigdzie przewody (czerwony i żółty). Wychodzi na to że producent nie przewiduje podłączenia zasilania przyczepy w prosty sposób i trzeba sobie radzić na własną rękę. Generalnie z tego co rozumiem to muszę pociągnąć zasilanie bezpośrednio z akumulatora grubym przewodem (razy dwa bo jeden dla pinu 9 drugi dla pinu 10). O ile ze stałym plusem nie mam wątpliwości o tyle z plusem "po stacyjce" już mam bo nie wiem jak to zrobić w bezpieczny i nie inwazyjny sposób (samochód jest na gwarancji i nie chcę ciąć przewodów oryginalnej elektryki). Jak najlepiej podłączyć ten plus "po stacyjce" i bez ingerencji w oryginalną elektrykę ?

pzdr.
 
     
maugu

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Prestige
Napęd: 4x2
Rocznik: 2018
Dołączyła: 16 Gru 2017
Posty: 137
Wysłany: 2021-05-12, 14:10   

Wkleję co mi zostawili w archiwum (mojej dokumentacji) po montażu haka u mnie. Z tego co pamiętam dołożono jeden czy dwa bezpieczniki z przodu - nie wiem czy te informacje Ci się przydadzą, ale pewnie nie zaszkodzą :)

fabryczne plus 12 do haka - po włożeniu bezpiecznika.JPG
Plik ściągnięto 127 raz(y) 133,63 KB

Stały plus 12 V do haka 13 pinowa w Duster 2 strona 18.jpg
Plik ściągnięto 196 raz(y) 90,1 KB

Stały plus 12 V do haka 13 pinowy w Duster 2 kabelki.jpg
Plik ściągnięto 120 raz(y) 62,98 KB

Stały plus do haka wg instrukcji.JPG
Plik ściągnięto 123 raz(y) 79,7 KB

Z instrukcji montażu haka 18-21 do DD2.JPG
Plik ściągnięto 128 raz(y) 94,77 KB

_________________
Od f126p do Dustera
 
     
rozpruwacz

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 150
Wersja: Prestige
Napęd: 4x2
Rocznik: 2019
Dołączył: 12 Wrz 2020
Posty: 7
Wysłany: 2021-05-12, 14:33   

maugu napisał/a:
Wkleję co mi zostawili w archiwum (mojej dokumentacji) po montażu haka u mnie. Z tego co pamiętam dołożono jeden czy dwa bezpieczniki z przodu - nie wiem czy te informacje Ci się przydadzą, ale pewnie nie zaszkodzą :)


Dzięki za odpowiedź, ale niestety to co pokazujesz to nie jest "stały plus do haka" ani "plus po stacyjce do haka" ani "plus do haka". To jest zasilanie tylko i wyłącznie modułu wiązki elektrycznej haka a wyrażając się precyzyjniej modułu sterującego światłami przyczepki. Obwód zasilania przyczepki 12v (tzw. stały plus i plus po stacyjce) powinien być oddzielnym obwodem podłączonym do pinów 9 i 10 (oraz masy do 11/13 chyba) z oddzielnymi bezpiecznikami. Oczywiście można użyć tego przewodu który wskazujesz do zasilenia przyczepki ale nie jest to "prawidłowe" połączenie i wiąże się z pewnymi ryzykami których chcę uniknąć ze względu na gwarancję samochodu.
W każdym razie dzięki za odpowiedź :)
 
     
maugu

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Prestige
Napęd: 4x2
Rocznik: 2018
Dołączyła: 16 Gru 2017
Posty: 137
Wysłany: 2021-05-12, 16:45   

rozpruwacz napisał/a:
...Oczywiście można użyć tego przewodu który wskazujesz do zasilenia przyczepki ale nie jest to "prawidłowe" połączenie i wiąże się z pewnymi ryzykami których chcę uniknąć ze względu na gwarancję samochodu.
...

No to muszę złożyć "reklamację" u moich wykonawców bo mówili, że jest to zgodne z instrukcją fabryczną. Dzięki za info.
_________________
Od f126p do Dustera
 
     
rozpruwacz

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 150
Wersja: Prestige
Napęd: 4x2
Rocznik: 2019
Dołączył: 12 Wrz 2020
Posty: 7
Wysłany: 2021-05-12, 17:00   

A jakie masz gniazdo przy haku ? 7pin czy 13 ? Bo instrukcję załączyłaś do wiązki 7 pin co sugerowałoby że gniazdo masz 7 pin. A jeżeli masz gniazdo 7 pin to nie ma tu mowy o stałym plusie dla przyczepki bo na tym gnieździe nie ma gdzie wyprowadzić tego zasilania. Więc może założyli Ci zgodnie z instrukcją ale nie masz zasilania dla przyczepki.

A druga kwestia jest taka że instrukcja do wiązki 13 pin NIE PRECYZUJE jak podłączyć zasilanie 12V do pinów 9/10 gniazda. Więc dalej podłączając "zgodnie z instrukcją" zostaje się bez zasilania na pinach 9 i 10.
 
     
maugu

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Prestige
Napęd: 4x2
Rocznik: 2018
Dołączyła: 16 Gru 2017
Posty: 137
Wysłany: 2021-05-12, 21:14   

Nie wiem czy dobrze powtórzę, ale chyba na stronie 19 zamieszczonej wcześniej instrukcji jest pokazane skąd wziąć stały plus. Ja poniżej dołożę jeszcze kilka stron i jedną fotkę z pewnym modułem zasilanym u mnie właśnie z instalacji dla haka (stały plus 12v). Na pewno to działa i ten moduł jest zasilany zawsze - nawet jak samochód stoi na parkingu - co wg mnie jest równoznaczne ze stałym plusem, ale nie chcę Cię wprowadzić w błąd bo pewnie temat przerabiałeś osobiście, a ja tylko powtarzam "z drugiej ręki".

moduł zasilany stałym plusem +12V.jpg
Plik ściągnięto 111 raz(y) 154,02 KB

Z instrukcji montażu haka 11-13 do DD2.JPG
Plik ściągnięto 116 raz(y) 88,03 KB

Stały plus 12 V do haka 13 pinowy w Duster 2 strona 13.jpg
Plik ściągnięto 81 raz(y) 52,68 KB

Stałe plus 12 V do haka w Duster 2.jpg
Plik ściągnięto 95 raz(y) 134,5 KB

_________________
Od f126p do Dustera
 
     
rozpruwacz

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 150
Wersja: Prestige
Napęd: 4x2
Rocznik: 2019
Dołączył: 12 Wrz 2020
Posty: 7
Wysłany: 2021-05-13, 07:24   

maugu napisał/a:
Na pewno to działa i ten moduł jest zasilany zawsze - nawet jak samochód stoi na parkingu - co wg mnie jest równoznaczne ze stałym plusem


Rozróżnijmy trzy sprawy:
1. co zrobić żeby działało
2. co zrobić żeby było zgodnie z zaleceniami producenta
3. stały plus nie rozwiązuje mojego problemu bi mi chodzi o plus "po stacyjce"

ad. 1. w 100% z Tobą się zgadzam że to będzie działać. Sam sprawdziłem, że ten przewód ze strony 19 w instrukcji to 12V ze stałym zasilaniem (pomiędzy akumulatorem a tym przewodem jest tylko bezpieczniek 20A). Z resztą już to pisałem wcześniej, że można tak podłączyć.

ad. 2. Jestem na 99% przekonany, że to nie jest sposób podłączenia zasilania do pinu 9 gniazda haka który producent dustera uznaje za poprawny. Dlaczego tak sądzę ? A no dlatego, że:
- w instrukcji montażu wiązki 13 pin nie jest pokazane, że przewód zasilający moduł haka można podłączyć jako pin 9
- w instrukcji jest tylko wzmianka o dodatkowyej wiązce opisanej numerem 7711226774 (slajd 20 instrukcji wiązki 13 pin)

- byłoby to sprzeczne z przepisami które mówią że instalacja 12 V (ta od swiateł wewnœtrznych a nie ta od świateł zewnętrznych) MUSI być oddzielną instalacją elektryczną, po to są w gnieździe 13pin przewidziane oddzielne masy dla pinów 9 i 10. A dlaczego jest taki wymóg ? a no dlatego, żeby np. zwarcie w instalacji przyczepki nie wpływało na działanie świateł zewnętrznych zarówno samochodu jak i samej przyczepki. Nie wiem dokładnie co jest zasilane z tego modułu haka ale domyślam się, że skoro tam jest bezpiecznik aż 20A to prawdopodobnie światła zewnętrzne przyczepki są tym przewodem zasilane.
Biorąc pod uwagę powyższe sądzę, że gdyby coś się popsuło w instalacji elektrycznej dustera przy zasilonym pinie 9 z zasilania modułu haka producent nie uznałby gwarancji. Co jest dla mnie jedynym powodem dlaczego tak nie chcę zrobić - bo gdybym się nie obawiał o gwarancje to pewnie zrobiłbym tak jak proponujesz.

3. No i najważniejsze to co by nie robić ze stałym plusem nie mam dalej odpowiedzi co zrobić z plusem "po stacyjce" - czyli takim który się pojawia tylko przy włączonym silniku (i to istotne że przy włączonym silniku a nie przy przekręconym kluczyku). Czyli chodzi o pin 10 w gnieździe haka. ten pin służy do podładowywania akumulatora przyczepki, i z tego powodu to zasilanie musi być puszczone oddzielnym grubym przewodem z akumulatora samochodu (ze względu na duże prądy) i nie może być podawane na pin 10 gdy silnik nie pracuje żeby nie ładować aku przyczepki z aku samochodu a jedynie z alternatora.
No i teraz jak to połączenie zrealizować ? Rozcinanie przewodów dla mnie nie wchodzi w grę bo jest to ingerencja w elektrykę samochodu czyli utrata gwarancji. Jedyne sensowne rozwiązanie jakie mi przychodzi do głowy to zrobić linię zasilania bezpośrednio z akumulatora załączaną przekaźnikiem który będzie sterowany z jakiegoś sygnału pojawiającego się podczas pracy silnika - ale skąd taki sygnał wziąć ?. I dlaczego nie jest to opisane w instrukcji ? i dlaczego nie ma żadnych dedykowanych wiązek do tego ? a może źle szukam ? :)
Z gotowych rzeczy nie od producenta znalazłem na razie tylko coś takiego:
https://dobrehaki.pl/wiazka-haka-uzupelniajaca-p-8505.html
Działa na trochę innej zasadzie, a mianowicie sprawdza napięcie na zaciskach aku samochodu i jak wzrośnie powyżej 13.6V to załącza przekaźnik - jak rozumiem napięcie powyżej 13.6V ma oznaczać że chodzi alternator. W sumie jest to całkiem dobre rozwiązanie tylko trochę drogie ... kolejne 200zł.

pzdr.

dd2_wiazka_12v.png
slajd 20 instrukcji do wiązki 13 pin
Plik ściągnięto 64 raz(y) 243,35 KB

 
     
maugu

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Prestige
Napęd: 4x2
Rocznik: 2018
Dołączyła: 16 Gru 2017
Posty: 137
Wysłany: 2021-05-13, 08:42   

rozpruwacz napisał/a:

...
.....że skoro tam jest bezpiecznik aż 20A to prawdopodobnie światła zewnętrzne przyczepki są tym przewodem zasilane.
....

Znaczy wewnętrzne - oświetlenie wewnętrzne, grzałki, TV itp wyposażenie przyczepy. I jak ktoś zrobi zwarcie wewnątrz przyczepy to padnie tylko ten dodatkowy bezpiecznik, a nie światła stopu, migacze itp. To chyba tak powinno być. Ale generalnie też jestem zdania, że niektóre rzeczy w naszych samochodach można zrobić lepiej niż "fabrycznie" - moi instalatorzy też tak mówili i podawali konkretne przykłady (tak jak Ty), ale ja troszkę się bałam, że w przypadku awarii udowodnienie ASO, że "niefabrycznie" poprowadzona instalacja jest lepsza od oryginalnej byłoby troszkę kłopotliwe procesowo (aczkolwiek nie niemożliwe).
W kwestii plusa po stacyjce nie pomogę bo nie wiem - mogę się spróbować dowiedzieć, ale szybciej pewnie ktoś podpowie kto sam niedawno instalował hak i pamięta szczegóły (ja oglądam tylko foto).
_________________
Od f126p do Dustera
 
     
maugu

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Prestige
Napęd: 4x2
Rocznik: 2018
Dołączyła: 16 Gru 2017
Posty: 137
Wysłany: 2021-05-13, 09:32   

Nie wiem czy Ci coś nie pomieszam "moimi" wywodami, ale kolega (niestety nie od DD) zerknął na Twoją instrukcję (str 20) i zapytał czy aby przypadkiem żółty kabelek nie jest wpięty do jednego źródła z kabelkiem czerwonym (poprzez dodatkowy bezpiecznik), a na gniazdku haka napięcie pojawia się w (10) dopiero po zadziałaniu przekaźnika w module haka (po przekręceniu kluczyka)? Inaczej mówiąc czy kabelek żółty ze str. 20 idzie do (10) jak zwykły kabel czy po drodze ma przekaźnik. Nie wiem czy to jest jakaś podpowiedź, ale może?
_________________
Od f126p do Dustera
 
     
rozpruwacz

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 150
Wersja: Prestige
Napęd: 4x2
Rocznik: 2019
Dołączył: 12 Wrz 2020
Posty: 7
Wysłany: 2021-05-13, 09:33   

maugu napisał/a:
Znaczy wewnętrzne - oświetlenie wewnętrzne, grzałki, TV itp wyposażenie przyczepy. I jak ktoś zrobi zwarcie wewnątrz przyczepy to padnie tylko ten dodatkowy bezpiecznik, a nie światła stopu, migacze itp.


Nie :) nie ma pomyłki w zacytowanym przez Ciebie tekście. Nie rozumiem skąd się bierze to całe nieporozumienie. W instrukcji wyraźnie jest opisane że przewód zasilający 12V o którym jest mowa jest podłączony TYLKO I WYŁĄCZNIE do modułu haka. Moduł haka NIE ZASILA pinów 9 i 10 gniazda haka które są WYŁĄCZNYM źródłem zasilania WEWNĘTRZNYCH instalacji 12V przyczepki (pralki, lodówki, zmywarki, suszarki - taki żarcik :D). Moduł haka jest odpowiedzialny WYŁĄCZNIE za obsługę świateł ZEWNĘTRZNYCH przyczepki (i prawdopodobnie je zasila).
Producent przewidział możliwość podpięcia modułu haka poprzez doprowadzenie przewodu ze skrzynki z bezpiecznikami obok kierownicy do bagażnika gdzie przewód ten po prostu wisi w powietrzu. W skrzynce bezpieczników przewód ten jest zabezpieczony oddzielnym bezpiecznikiem - to jest ten bezpiecznik 20A który jest dołączony do zestawu wiązki, czyli ten przewód jest zasilony dopiero po wpięciu bezpiecznika który przychodzi razem z wiązką.

Więc jeżeli ktoś zasili z tego przewodu WEWNĘTRZNĄ instalację 12V przyczepki i zrobi zwarcie TO PRZESTANIE DZIAŁAĆ MODUŁ HAKA ODPOWIEDZIALNY ZA ŚWIATŁA ZEWNĘTRZNE. I to jest (prawie) cały problem z takim, moim zdaniem niezgodny z założeniami producenta, sposobem podłączenia. I własnie żeby nie mieć problemów z ASO/Ubezpieczycielem/gwarantem ja bym nie używał tego przewodu do zasilenia pinów 9 i 10 gniazda haka.
 
     
rozpruwacz

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 150
Wersja: Prestige
Napęd: 4x2
Rocznik: 2019
Dołączył: 12 Wrz 2020
Posty: 7
Wysłany: 2021-05-13, 09:35   

maugu napisał/a:
Inaczej mówiąc czy kabelek żółty ze str. 20 idzie do (10) jak zwykły kabel czy po drodze ma przekaźnik. Nie wiem czy to jest jakaś podpowiedź, ale może?


Sprawdziłem to i idzie bezpośrednio do haka. Tak samo ten czerwony.
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 12