Pliki cookie sa wykorzystywane do reklam spersonalizowanych oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jezeli nie blokujesz plikow cookies, to zgadzasz sie na ich uzywanie oraz zapisanie w pamieci urzadzenia.
Polityka Prywatnosci/Ciasteczek
  
AKCEPTUJE
DACIA DUSTER forum - KLUB POLSKA Strona Główna DACIA DUSTER forum - KLUB POLSKA
Forum nieoficjalnego Klubu Dacia Duster

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Klimatyzacja - czynnik roboczy.
Autor Wiadomość
Bogdan Misiek

Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: 1.5 dCi 110KM
Wersja: Comfort
Napęd: 4x2
Rocznik: 2018
Dołączył: 04 Cze 2019
Posty: 303
Skąd: Wielkopolska
Wysłany: 2022-08-01, 22:33   Klimatyzacja - czynnik roboczy.

Przyszedł czas najwyższy na serwis klimatyzacji.
Przez niecałe 4 lata ubyło 103 gramy gazu. Cała masa czynnika roboczego ma mieć 450 g.
Okazuje się, że w moim samochodzie jest nowoczesny czynnik R1234yf.
(Ten starszy był oznaczony cyframi 134.)
Nowy "ekologiczny" gaz, daje to, że w razie pożaru samochodu prawdopodobnie nikt do niego nie podejdzie i lepiej od razu uciekać z powodu ryzyka wybuchu z uwolnieniem bardzo toksycznych substancji.
Nie każdy serwis klimy ma ten środek.
Ten , który miał maszynę z tym środkiem, zdyskwalfikował przy mnie inny samochód z uwagi na zdiagnozowane zanieczyszczenia czynnika roboczego w tym obcym samochodzie. Poprostu ktoś wcześniej mu nabił / uzupełnił klimę nie tym co trzeba i powstała jakaś mieszanka, która mimo tego jakoś działała.

Ciekawe co mają nowsze Dustery i czy dacia odeszła już od R1234yf ?
 
     
Viktor


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x2
Rocznik: 2018
Wiek: 65
Dołączył: 21 Lip 2018
Posty: 170
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2022-08-02, 05:55   Re: Klimatyzacja - czynnik roboczy.

Bogdan Misiek napisał/a:

Przez niecałe 4 lata ubyło 103 gramy gazu. Cała masa czynnika roboczego ma mieć 450 g.
Okazuje się, że w moim samochodzie jest nowoczesny czynnik R1234yf.
(Ten starszy był oznaczony cyframi 134.)
(..)
Ciekawe co mają nowsze Dustery i czy dacia odeszła już od R1234yf ?


Zerknę np na wyrównawczy płynu chłodnicy i widzę czy dolać, czy ubyło. Piszesz, że 'ubyło 103g'. Czy ten układ klimy, też ma jakiś widoczny zbiorniczek, by to widzieć i kontrolować? Nigdy się tym nie interesowałem... :oops: No i zagadką jest, powtórzę za tobą, rodzaj tego chłodziwa, pracujący w naszych układach i gdzie są o tym informacje...
 
     
Hiszpan_JS


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 25 Lut 2019
Posty: 388
Skąd: KTA
Wysłany: 2022-08-02, 07:46   

Rodzaj chłodziwa się raczej nie zmienił. Informacja o typie czynnika powinna być na plastiku , zaraz po podniesieniu maski. Jest tam wyszczególniony typ czynnika i typ oleju



.
(zdjęcia z Duster II)

A co do kontroli, to w układzie klimy nie ma żadnych zbiorniczków czy oczek kontrolnych. Ilość czynnika można sprawdzić tylko po odessaniu.
_________________
Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
----------------------------
Witaj Gość :-)
 
     
Hipolit
Ojciec dyrektor


Marka: Renault
Model: Koleos II
Napęd: 4x4
Dołączył: 17 Kwi 2020
Posty: 230
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2022-08-02, 10:25   

U mnie w Dusterze jest ten sam czynnik. Ale w Capturze z 2015 (też 1.5 dci) jest jeszcze stary.
Tak sobie myślę, czemu olej i czynnik chłodniczy są pomieszane? Czemu nie robią oddzielnych układów smarowania i czynnik? Brak czynnika spowoduje spadek ciśnienia w układzie i klimatyzacja powinna się wyłączyć. Ale brak oleju powoduje,że układ nie ma smarowania, co jest gorsze? A może się mylę?
 
     
Hiszpan_JS


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 25 Lut 2019
Posty: 388
Skąd: KTA
Wysłany: 2022-08-02, 17:18   

Hipolit napisał/a:
U mnie w Dusterze jest ten sam czynnik. Ale w Capturze z 2015 (też 1.5 dci) jest jeszcze stary.

W 2015 r.jest stary czynnik, dlatego że... UE wprowadziła nowy "wynalazek" w 2017 :-P
Nie ma dwóch układów bo czynnik jest wymieszany z olejem a olej jest dużo bardziej lepki niż czynnik. Więc dużo szybciej braknie czynnika niż oleju (a jeszcze szybciej kompresor powinien się wyłączyć z powodu spadku ciśnienia).
_________________
Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
----------------------------
Witaj Gość :-)
 
     
Hipolit
Ojciec dyrektor


Marka: Renault
Model: Koleos II
Napęd: 4x4
Dołączył: 17 Kwi 2020
Posty: 230
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2022-08-02, 17:42   

Hiszpan_JS, miałem kiedyś Fiata 500L. Po niespełna roku przestała działać klimatyzacja. Pojechałem do ASO i okazało się, że rurka się przetarła i w układzie nie ma czynnika. Mimo to sprężarka się włączała normalnie, tylko nic nie chłodziło. Po naprawie za rok było to samo. Dopiero kolejnym razem nie zależny warsztat sobie z tym poradził. Ale po tych przebojach klima wyraźnie głośniej pracowała. Ot taki przypadek? ASO twierdzilo, że sprężarka nie miała prawa się włączyć, ale mimo to pracowała bez czynnika.
 
     
Hiszpan_JS


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 25 Lut 2019
Posty: 388
Skąd: KTA
Wysłany: 2022-08-02, 17:51   

Właśnie dlatego napisałem że "sprężarka POWINNA się wyłączyć". Głupa awaria, choćby, czujnika ciśnienia powoduje że do wymiany jest sprężarka. Głupie przypadki chodzą po ludziach, nie po górach :-D
_________________
Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
----------------------------
Witaj Gość :-)
 
     
Hipolit
Ojciec dyrektor


Marka: Renault
Model: Koleos II
Napęd: 4x4
Dołączył: 17 Kwi 2020
Posty: 230
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 2022-08-03, 09:45   

Hiszpan_JS, jest dokładnie tak, jak piszesz. Dlatego wnioski są takie, że klimy trzeba używać, regularnie serwisować (ja robię to co dwa, trzy lata) i się nie przejmować. :-P
 
     
Hiszpan_JS


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Rocznik: 2019
Dołączył: 25 Lut 2019
Posty: 388
Skąd: KTA
Wysłany: 2022-08-03, 09:53   

Amen
_________________
Ignorancja może być skorygowana przy pomocy książki. Głupota wymaga strzelby i szpadla.
----------------------------
Witaj Gość :-)
 
     
dovectra
dovectra

Marka: dacia
Model: duster
Silnik: 1.5 dCi 110KM
Wersja: Laureate
Napęd: 4x4
Rocznik: 2011
Wiek: 46
Dołączył: 31 Gru 2021
Posty: 99
Wysłany: 2022-08-18, 15:29   

U mnie na razie chłodzi ale było to nabijane 3 lata temu.
 
     
Kapitan Shinobi
Predator

Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCe 130
Wersja: Comfort
Napęd: 4x4
Dołączył: 10 Gru 2019
Posty: 392
Wysłany: 2022-08-23, 22:10   

W temacie klimy - u mnie działa od 3 lat, profilaktycznie zrobiłem czyszczenie układu i ozonowanie. W sumie nawet nie zastanawiałem się jaki to faktycznie czynnik.
A wiecie ile kosztuje sprawdzenie ilości czynnika w ASO -
300 zł. Ta dam.
Uprzejmy pan w serwisie stwierdził, że skoro klima działa, to nie ma potrzeby sprawdzać. ;-)
Po raz kolejny poczułem się jak "klient premium" ;-) .

PS. Trochę off top.
Tyle się mówi o ekologii, zrównoważonym rozwoju itd, po czym nagle, ni stąd, ni zowąd, radośnie zmieniają czynnik chłodniczy klimy na kilkukrotnie bardziej niebezpieczny i wielokrotnie bardziej szkodliwy. Jaki sens, a logika, kto i na podstawie jakich danych uznał to za dobry pomysł?
 
     
Lelupi

Marka: Renault/Dacia
Model: Duster 2 ph.1/2
Dołączył: 22 Sty 2021
Posty: 32
Wysłany: 2022-08-24, 20:18   

Mimo tego, że R1234yf w pewnych warunkach może być niebezpieczny dla zdrowia, jest o wiele bardziej ekologiczny, jego GWP wynosi około 6, natomiast dla R134a współczynnik GWP przekracza 1430.
 
     
kmg


Marka: Dacia
Model: Duster 2
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x2
Rocznik: 2019
Dołączył: 15 Sie 2022
Posty: 19
Wysłany: 2022-08-27, 16:42   

Gdzieś w internetach czytałem post pana, który do oryginalnie nabitych R1234yf ładuje R134a, jeśli istnieje konieczność nabicia klimy. Ponoć wszystko pracuje jak trzeba. Czy sam bym rydzykował? Zależy od różnicy w cenie.
_________________
Choćby nie wiem co, to i tak nie wiem nic.
 
     
Lelupi

Marka: Renault/Dacia
Model: Duster 2 ph.1/2
Dołączył: 22 Sty 2021
Posty: 32
Wysłany: 2022-08-28, 11:46   

Dosyć powszechna i popularna metoda-jeszcze. Powoli maleje różnica w cenie pomiędzy czynnikami, w pewnym momencie przestanie być opłacalne. Układ klimatyzacji może działać jeszcze na kilku innych czynnikach lub mieszankach gazowych CO2, propan,...
 
     
kmg


Marka: Dacia
Model: Duster 2
Silnik: 1.6 SCe
Wersja: Comfort
Napęd: 4x2
Rocznik: 2019
Dołączył: 15 Sie 2022
Posty: 19
Wysłany: 2022-08-28, 18:41   

Ano, zapewne przyjdzie pewnego dnia ten wspaniały moment, w którym UE powie "dość" i już R134 nie będzie legalnie dostępny ...
_________________
Choćby nie wiem co, to i tak nie wiem nic.
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
ntg-krosno.pl/
Strona wygenerowana w 0,01 sekundy. Zapytań do SQL: 10