Dział ogólny - Klimatyzacja - czynnik roboczy.
Bogdan Misiek - 2022-08-01, 23:33 Temat postu: Klimatyzacja - czynnik roboczy. Przyszedł czas najwyższy na serwis klimatyzacji.
Przez niecałe 4 lata ubyło 103 gramy gazu. Cała masa czynnika roboczego ma mieć 450 g.
Okazuje się, że w moim samochodzie jest nowoczesny czynnik R1234yf.
(Ten starszy był oznaczony cyframi 134.)
Nowy "ekologiczny" gaz, daje to, że w razie pożaru samochodu prawdopodobnie nikt do niego nie podejdzie i lepiej od razu uciekać z powodu ryzyka wybuchu z uwolnieniem bardzo toksycznych substancji.
Nie każdy serwis klimy ma ten środek.
Ten , który miał maszynę z tym środkiem, zdyskwalfikował przy mnie inny samochód z uwagi na zdiagnozowane zanieczyszczenia czynnika roboczego w tym obcym samochodzie. Poprostu ktoś wcześniej mu nabił / uzupełnił klimę nie tym co trzeba i powstała jakaś mieszanka, która mimo tego jakoś działała.
Ciekawe co mają nowsze Dustery i czy dacia odeszła już od R1234yf ?
Viktor - 2022-08-02, 06:55 Temat postu: Re: Klimatyzacja - czynnik roboczy.
Bogdan Misiek napisał/a: |
Przez niecałe 4 lata ubyło 103 gramy gazu. Cała masa czynnika roboczego ma mieć 450 g.
Okazuje się, że w moim samochodzie jest nowoczesny czynnik R1234yf.
(Ten starszy był oznaczony cyframi 134.)
(..)
Ciekawe co mają nowsze Dustery i czy dacia odeszła już od R1234yf ? |
Zerknę np na wyrównawczy płynu chłodnicy i widzę czy dolać, czy ubyło. Piszesz, że 'ubyło 103g'. Czy ten układ klimy, też ma jakiś widoczny zbiorniczek, by to widzieć i kontrolować? Nigdy się tym nie interesowałem... No i zagadką jest, powtórzę za tobą, rodzaj tego chłodziwa, pracujący w naszych układach i gdzie są o tym informacje...
Hiszpan_JS - 2022-08-02, 08:46
Rodzaj chłodziwa się raczej nie zmienił. Informacja o typie czynnika powinna być na plastiku , zaraz po podniesieniu maski. Jest tam wyszczególniony typ czynnika i typ oleju
.
(zdjęcia z Duster II)
A co do kontroli, to w układzie klimy nie ma żadnych zbiorniczków czy oczek kontrolnych. Ilość czynnika można sprawdzić tylko po odessaniu.
Hipolit - 2022-08-02, 11:25
U mnie w Dusterze jest ten sam czynnik. Ale w Capturze z 2015 (też 1.5 dci) jest jeszcze stary.
Tak sobie myślę, czemu olej i czynnik chłodniczy są pomieszane? Czemu nie robią oddzielnych układów smarowania i czynnik? Brak czynnika spowoduje spadek ciśnienia w układzie i klimatyzacja powinna się wyłączyć. Ale brak oleju powoduje,że układ nie ma smarowania, co jest gorsze? A może się mylę?
Hiszpan_JS - 2022-08-02, 18:18
Hipolit napisał/a: | U mnie w Dusterze jest ten sam czynnik. Ale w Capturze z 2015 (też 1.5 dci) jest jeszcze stary. |
W 2015 r.jest stary czynnik, dlatego że... UE wprowadziła nowy "wynalazek" w 2017
Nie ma dwóch układów bo czynnik jest wymieszany z olejem a olej jest dużo bardziej lepki niż czynnik. Więc dużo szybciej braknie czynnika niż oleju (a jeszcze szybciej kompresor powinien się wyłączyć z powodu spadku ciśnienia).
Hipolit - 2022-08-02, 18:42
Hiszpan_JS, miałem kiedyś Fiata 500L. Po niespełna roku przestała działać klimatyzacja. Pojechałem do ASO i okazało się, że rurka się przetarła i w układzie nie ma czynnika. Mimo to sprężarka się włączała normalnie, tylko nic nie chłodziło. Po naprawie za rok było to samo. Dopiero kolejnym razem nie zależny warsztat sobie z tym poradził. Ale po tych przebojach klima wyraźnie głośniej pracowała. Ot taki przypadek? ASO twierdzilo, że sprężarka nie miała prawa się włączyć, ale mimo to pracowała bez czynnika.
Hiszpan_JS - 2022-08-02, 18:51
Właśnie dlatego napisałem że "sprężarka POWINNA się wyłączyć". Głupa awaria, choćby, czujnika ciśnienia powoduje że do wymiany jest sprężarka. Głupie przypadki chodzą po ludziach, nie po górach
Hipolit - 2022-08-03, 10:45
Hiszpan_JS, jest dokładnie tak, jak piszesz. Dlatego wnioski są takie, że klimy trzeba używać, regularnie serwisować (ja robię to co dwa, trzy lata) i się nie przejmować.
Hiszpan_JS - 2022-08-03, 10:53
Amen
dovectra - 2022-08-18, 16:29
U mnie na razie chłodzi ale było to nabijane 3 lata temu.
Kapitan Shinobi - 2022-08-23, 23:10
W temacie klimy - u mnie działa od 3 lat, profilaktycznie zrobiłem czyszczenie układu i ozonowanie. W sumie nawet nie zastanawiałem się jaki to faktycznie czynnik.
A wiecie ile kosztuje sprawdzenie ilości czynnika w ASO -
300 zł. Ta dam.
Uprzejmy pan w serwisie stwierdził, że skoro klima działa, to nie ma potrzeby sprawdzać.
Po raz kolejny poczułem się jak "klient premium" .
PS. Trochę off top.
Tyle się mówi o ekologii, zrównoważonym rozwoju itd, po czym nagle, ni stąd, ni zowąd, radośnie zmieniają czynnik chłodniczy klimy na kilkukrotnie bardziej niebezpieczny i wielokrotnie bardziej szkodliwy. Jaki sens, a logika, kto i na podstawie jakich danych uznał to za dobry pomysł?
Lelupi - 2022-08-24, 21:18
Mimo tego, że R1234yf w pewnych warunkach może być niebezpieczny dla zdrowia, jest o wiele bardziej ekologiczny, jego GWP wynosi około 6, natomiast dla R134a współczynnik GWP przekracza 1430.
kmg - 2022-08-27, 17:42
Gdzieś w internetach czytałem post pana, który do oryginalnie nabitych R1234yf ładuje R134a, jeśli istnieje konieczność nabicia klimy. Ponoć wszystko pracuje jak trzeba. Czy sam bym rydzykował? Zależy od różnicy w cenie.
Lelupi - 2022-08-28, 12:46
Dosyć powszechna i popularna metoda-jeszcze. Powoli maleje różnica w cenie pomiędzy czynnikami, w pewnym momencie przestanie być opłacalne. Układ klimatyzacji może działać jeszcze na kilku innych czynnikach lub mieszankach gazowych CO2, propan,...
kmg - 2022-08-28, 19:41
Ano, zapewne przyjdzie pewnego dnia ten wspaniały moment, w którym UE powie "dość" i już R134 nie będzie legalnie dostępny ...
|
|
|